Tips bij klachten

Tips bij klachten

Wat kunt u zelf doen om veel voorkomende spijsverteringsklachten te verminderen en wanneer is het verstandig om naar de huisarts te gaan? Deze klachten worden vaak veroorzaakt door een verkeerde voeding of leefstijl. Door aanpassingen in uw voeding of leefpatroon kunnen de klachten verminderen en zelfs verdwijnen.

Wanneer de adviezen niet helpen, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan u een uitgebreider advies geven, dat aansluit bij uw persoonlijke situatie. Daarnaast kan de huisarts u onderzoeken of een behandeling met bijvoorbeeld medicijnen voorstellen.

Tips bij boeren

Onderstaande tips en adviezen kunnen helpen het inslikken van lucht en het boeren te verminderen:

  • Probeer stress en spanningen te vermijden. In periodes van stress slikt u (ongemerkt) vaak veel meer lucht in.
  • Eet en drink rustig en kauw goed, met uw mond gesloten. Bij gehaast eten en ‘klokkend’ drinken krijgt u veel meer lucht binnen.
  • Gebruik geen kauwgom, want tijdens het kauwen van kauwgom slikt u veel lucht in.
  • Het kan helpen om voordat u een hap of slok doorslikt, eerst de achterkant van uw tong tegen uw gehemelte aan te drukken. Eventueel kan een logopedist u helpen een betere slikmethode aan te leren.
  • Stop met roken.
  • Gebruik een gezonde, gevarieerde en vezelrijke voeding.
  • Vermijd het gebruik van koolzuurhoudende frisdranken en bier
  • De volgende producten kunnen extra gasvorming veroorzaken. Gebruik deze voedingsmiddelen met mate: eieren, noten, nieuwe aardappelen, prei, ui, knoflook, peulvruchten, koolsoorten, rauwkost, paprika en spruitjes. Ook het eten van scherpe kruiden en specerijen kan bij sommige mensen boeren veroorzaken.
  • Het eten van onrijp fruit kan extra gasvorming veroorzaken. Als u veel last heeft van boeren, is het sowieso goed om niet meer dan twee of drie stuks fruit per dag te eten.
  • Vermijd grote hoeveelheden suiker en/of vet.

Bekijk onze uitgebreide informatie over boeren.

Tips bij brandend maagzuur

In veel gevallen kunt u de klachten bij brandend maagzuur verminderen of zelfs voorkomen door aanpassingen in uw voedingspatroon en leefstijl. Onderstaande voedingsadviezen en leefregels kunnen de klachten verminderen:

  • Neem geen grote en vette maaltijden;
    U krijgt eerder last van brandend maagzuur als uw maag erg vol zit, of als u erg vet heeft gegeten. Neem liever kleine maaltijden, regelmatig verspreid over de dag.
  • Ga na het eten niet meteen liggen;
    Als u met een volle maag gaat liggen, kan maaginhoud makkelijker terugstromen in de slokdarm. Eet uw laatste maaltijd tenminste drie uur voordat u gaat slapen.
  • Zet het hoofdeinde van uw bed wat hoger;
    Zorg dat het hoofdeinde van uw bed 10 tot 15 centimeter hoger staat dan het voeteneind. De maaginhoud stroomt dan minder snel terug naar de slokdarm. Plaats liever geen extra kussen onder uw hoofd. Hierdoor komt uw maag in de knel, waardoor klachten kunnen verergeren.
  • Buk niet voorover;
    Als u voorover bukt, stroomt maaginhoud gemakkelijk de slokdarm in. Probeer met een rechte rug door uw knieën te zakken.
  • Zorg voor een gezond lichaamsgewicht;
    Mensen met overgewicht hebben minder ruimte in de buik. Hierdoor is de druk op de maag groter dan normaal. Het sluitspiertje kan minder goed gaan werken en er komt sneller maagsap in de slokdarm. Als u wilt afvallen, doe dit dan geleidelijk. Uw huisarts of een diëtist kunnen u tips geven.
  • Voorkom verstopping in uw darmen;
    Ook bij verstopping is de druk op de maag groter. U kunt verstopping voorkomen of verminderen door vezelrijk te eten, tenminste twee liter per dag te drinken en veel te bewegen. Vezels stimuleren de werking van de darm, en zorgen voor een makkelijke stoelgang. In de volgende voedingsmiddelen zitten veel vezels: groente, fruit, peulvruchten, volkorenbrood, aardappelen, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Meer informatie vindt u bij onze informatie over verstopping.
  • Stop met roken;
    Roken verslapt het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag.
  • Eet gezond, gevarieerd en vezelrijk;
    Een gezonde voeding bevat alle voedingsstoffen die uw lichaam dagelijks nodig heeft. De vernieuwde Schijf van Vijf van het Voedingscentrum schetst kaders voor een goede, gezonde voeding. De Schijf van Vijf bestaat uit vijf vakken met producten waarmee u elke dag opnieuw gezond en gevarieerd kunt eten. Neem iedere dag voldoende producten uit elk vak en varieer genoeg! Als u eet volgens de Schijf van Vijf krijgt uw lichaam voldoende vezels, wat erg belangrijk is voor een gezonde buik. Ook krijgt u op deze manier voldoende mineralen, vitaminen, eiwitten, koolhydraten en vetten binnen. Kies daarnaast niet te vaak voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Op deze manier zorgt u goed voor uw lichaam.

Tips bij maagklachten

Er zijn een aantal producten waarvan bekend is dat ze maagklachten kunnen veroorzaken of verergeren. Het verschilt echter meestal per persoon, waar mensen klachten van krijgen. Vermijd de producten waar u last van krijgt zoveel mogelijk, maar probeer wel gevarieerd te blijven eten. Wanneer u een bepaalde ‘groep’ voedingsmiddelen (bijvoorbeeld zuivelproducten) niet meer gebruikt, kunnen er tekorten ontstaan. Hierdoor kunt u juist klachten krijgen. Neem in dat geval contact op met uw huisarts of een diëtist, voor een persoonlijk voedingsadvies.

Algemene leefregels en voedingsadviezen bij maagklachten zijn:

  • Gebruik een gezonde, gevarieerde en vezelrijke voeding.
  • Eet op regelmatige tijden; eet rustig en kauw uw eten goed.
  • Vermijd erg grote en/of vette maaltijden.
  • Alcohol, pepermunt, chocolade, koolzuurhoudende dranken, sterk gekruid eten en vet voedsel kunnen klachten veroorzaken.
  • Wees voorzichtig met gasvormende voedingsmiddelen, zoals bonen, koolsoorten, ui en prei.
  • Drink niet te veel melk. In eerste instantie kan melk de klachten iets verlichten. Door het drinken van grote hoeveelheden melk wordt de maagzuurproductie echter gestimuleerd.
  • Stop met roken, want dit irriteert het maagslijmvlies en kan het sluitspiertje tussen de maag en slokdarm verslappen.
  • Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden en zorg voor voldoende ontspanning
  • Beweeg dagelijks en sport regelmatig.
  • Zorg voor een gezond lichaamsgewicht; overgewicht, maar ook ondergewicht kan klachten veroorzaken of verergeren.

Lees meer over functionele maagklachten

Tips bij verstopping

Onderstaande leef- en voedingsadviezen kunnen verstopping verminderen:

Eet voldoende vezels

Het advies van de Gezondheidsraad is dagelijks 30 gram vezels voor vrouwen en 40 gram voor mannen. Vezels zitten met name in groente, fruit, peulvruchten en volkoren- en graanproducten. Uitgebreide informatie vindt u bij vezelrijke voeding

Drink dagelijks tenminste anderhalve liter vocht

Als u minder drinkt kan dit een harde en droge ontlasting veroorzaken. Bij verstopping is het verstandig om nog meer te drinken. Ook als u een extra vezelrijke voeding gebruikt, is het goed om minstens twee liter per dag te drinken. Vezels werken als een soort spons en hebben vocht nodig om op te kunnen zwellen. Als u te weinig drinkt kunnen de vezels hun sponswerking niet uitoefenen en werken ze averechts.

Beweeg dagelijks en sport regelmatig

Lichaamsbeweging zet uw dikke darm aan tot bewegen.

Ga meteen naar het toilet als uw aandrang heeft

Door de ontlasting op te houden, wordt deze verder ingedikt. Hierdoor kan verstopping ontstaan. Stel toiletbezoek dus niet uit.

Sla uw ontbijt niet over!

Een vezelrijk ontbijt zorgt ervoor dat de darm op gang komt en in beweging blijft. Uitgebreide informatie vindt u bij gezond ontbijten

Gebruik probiotica

Er zijn producten op de markt die mogelijk een positieve invloed hebben op darmklachten zoals verstopping. Dit zijn de zogenaamde probiotica. Probiotica zijn producten waaraan nuttige darmbacteriën zijn toegevoegd. Deze nuttige darmbacteriën dragen bij aan een evenwichtige darmflora. Probiotica zijn te koop in de supermarkt, in de vorm van zuivelproducten. Ook zijn er capsules en poeders met probiotica verkrijgbaar bij de apotheek en drogist. Uitgebreide informatie vindt u bij probiotica

Zelfzorgmiddelen tegen verstopping
Er zijn veel zelfzorgmiddelen verkrijgbaar die verstopping kunnen verminderen. Zelfzorgmiddelen zijn medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn bij apotheek of drogist. Gebruik deze medicijnen nooit voor langere tijd op eigen initiatief. Als de klachten langer dan twee weken aanhouden, dan is het goed om naar de huisarts te gaan. Deze kan inschatten of verder onderzoek nodig is. De huisarts kan u voedingsadviezen en andere tips geven en eventueel een passend medicijn of vezelpreparaat voorschrijven.

Natuurlijke middelen tegen verstopping
Wees ook voorzichtig met het gebruik van zogenaamde ‘natuurlijke producten’. Het gezegde ‘Baat het niet dan schaadt het niet’ gaat lang niet altijd op voor natuurlijke geneesmiddelen of kruiden. In veel natuurlijke laxeermiddelen zit senna of sennapeulen. Bij langdurig gebruik kan senna een verkleuring van de darmwand veroorzaken. Het is onduidelijk of dit schadelijk kan zijn of niet.

Lees meer over verstopping bij volwassenen.
Download de gratis brochure over verstopping.

Verstopping bij kinderen

Onderstaande leef- en voedingsadviezen kunnen verstopping verminderen:

  • Eet voldoende vezels
    Vezels zijn onverteerbare, plantaardige voedingsdeeltjes, die onveranderd in de dikke darm aankomen. In de dikke darm stimuleren de vezels de darmbeweging. Ook nemen sommige vezels vocht op, waardoor de ontlasting zacht en soepel wordt. Vezels zitten met name in volkorenproducten, groente en fruit. 
  • Voldoende drinken
    Te weinig drinken kan een harde en droge ontlasting tot gevolg hebben. Per dag heeft een kind ongeveer 1 tot 1,5 liter nodig. Als uw kind veel of extra vezels eet, is het belangrijk dat  het ook extra veel drinkt. Vezels nemen namelijk veel vocht op. Dit vocht moet aangevuld worden, anders wordt de ontlasting droog en hard.
  • Beweeg dagelijks
    Beweging zorgt ervoor dat de werking van de darm op gang blijft.
  • Negeer aandrang niet
    Laat uw kind meteen naar het toilet gaan als hij/zij aandrang heeft. Ook wanneer dit tijdens het eten is. Door de ontlasting op te houden, wordt deze verder ingedikt. Hierdoor kan verstopping ontstaan. Geef uw kind rustig de tijd om op het toilet te zitten.
  • Sla het ontbijt niet over!
    Een vezelrijk ontbijt zorgt ervoor dat de darm op gang komt en in beweging blijft.
  • Ga positief om met de klachten van uw kind
    Schenk niet te veel aandacht aan het probleem. Zeg niet steeds dat uw kind moet poepen. Geef uw kind complimentjes als het probeert te poepen, ook als het niet lukt. Misschien vindt uw kind het prettig als u zijn buik masseert. Hierdoor ontspant de darm waardoor deze beter werkt.

Vezels en vezelproducten
Eet uw kind te weinig vezels, dan is het goed om meer vezelrijke voeding te gaan gebruiken. Door het gebruik van extra vezels in de voeding kunt uw kind in het begin last krijgen van een opgeblazen gevoel en winderigheid. Deze klachten zullen verminderen wanneer de darm gewend is aan de verandering.

Zelfzorgmiddelen en 'natuurlijke' producten
Er zijn veel zelfzorgmiddelen verkrijgbaar die verstopping kunnen verminderen. Zelfzorgmiddelen zijn medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn bij apotheek of drogist. Gebruik deze medicijnen nooit voor langere tijd op eigen initiatief. Als de klachten langer dan twee weken aanhouden, dan is het goed om naar de huisarts te gaan. Deze kan inschatten of verder onderzoek nodig is. De huisarts kan u voedingsadviezen en andere tips geven en eventueel een passend medicijn of vezelpreparaat voorschrijven.

Er zijn veel zogenaamde ‘natuurlijke’ producten verkrijgbaar, om de stoelgang te verbeteren. Vaak bevatten deze natuurlijke middelen kruiden die darm prikkelen, zoals bijvoorbeeld senna(peulen). Voorbeelden hiervan zijn laxeerthee en soms ontbijtthee. Wees hier voorzichtig mee, omdat er nog veel onduidelijkheid is over het effect van senna op de darmwand. Voor vragen over laxeermiddelen kunt u het beste uw huisarts of apotheker raadplegen.

Informatie over de spijsvertering voor kinderen
Bij spijsvertering voor kinderen vindt u meer begrijpelijke informatie over de spijsvertering, en informatie over de mogelijke oorzaken van buikpijn en poepproblemen.

Lees meer over verstopping bij kinderen.
Download de gratis brochure over verstopping.

Tips bij diarree

Onderstaande tips en adviezen zijn belangrijk bij diarree:

  • Drink voldoende (minstens 2-3 liter per dag) om uitdroging te voorkomen. Vooral kinderen en oudere mensen hebben bij aanhoudende diarree kans op uitdroging. Ook wanneer u last heeft van braken en koorts verliest u extra veel vocht. Het vocht dat u verliest moet weer aangevuld worden. Drink daarom veel, ook als u denkt dat iedere slok water er onmiddellijk weer uitloopt. Bij drogist en apotheek is ORS verkrijgbaar. Dat is een poeder dat u op moet lossen in water. Hiermee vult u niet alleen vocht aan, maar ook zouten en suikers.
  • Probeer ‘normaal’ te blijven eten. Het advies om bij diarree alleen beschuit met slappe thee te gebruiken is achterhaald. Eet gewoon waar u trek in heeft. Bruin brood of volkorenbrood is beter dan witbrood, omdat het veel meer vezels bevat. Deze vezels werken als een soort spons en ze dikken de ontlasting in.

 

  • Zorg bij acute diarree voor een goede hygiëne, met name na toiletbezoek en in de keuken. Op die manier kunt u besmetting van huisgenoten tegengaan.
  • Mogelijk kunnen probiotica uw klachten verminderen. Probiotica zijn producten waaraan nuttige darmbacteriën zijn toegevoegd. In de darm leven van nature een groot aantal bacteriën, zowel nuttige als schadelijke. Bij een gezonde en evenwichtige darmflora krijgen de schadelijke bacteriën geen kans om klachten te veroorzaken. Door bijvoorbeeld ziekte, infectie of antibioticagebruik kunnen de schadelijke bacteriën de overhand krijgen. Hierdoor kunnen klachten ontstaan zoals diarree en buikkrampen. Mogelijk kunnen deze klachten verminderen door probiotica te gebruiken. Uitgebreide informatie vindt u bij probiotica.
  • Diarree door voedselinfecties kunt u vaak voorkomen. Uitgebreide informatie vindt u bij voeding en hygiëne.

Download onze gratis brochure over diarree.

Tips bij winderigheid

Het is niet altijd duidelijk wat de oorzaak is van extra gasvorming en winderigheid. Het kan als een op zichzelf staande klacht voorkomen, of veroorzaakt worden door bepaalde voedings- of leefgewoontes. Maar winderigheid kan ook een verschijnsel zijn bij een bepaalde aandoening. Probeer of onderstaande tips helpen. Als de winderigheid niet binnen enkele weken verdwijnt, dan kunt u uw klacht bespreken met de huisarts. Als ook last heeft van andere aanhoudende darmklachten, dan is het ook goed om naar de huisarts te gaan.

Om winderigheid te voorkomen en te bestrijden is het belangrijk dat u:

  • Regelmatig eet en geen maaltijden overslaat.
  • Rustig eet en drinkt en dat u voedsel goed kauwt. Neem voldoende tijd voor de maaltijd en praat niet tijdens het kauwen.
  • Producten vermijdt die extra gasvorming geven zoals koolzuurhoudende frisdranken, bier, light-producten, peulvruchten, koolsoorten, ui, prei, paprika, rauwkost en knoflook. Fruit is natuurlijk gezond en het bevat veel belangrijke voedingsstoffen. Het eten van erg veel fruit kan winderigheid veroorzaken.
  • Geen kauwgom gebruikt
  • Stopt met roken
  • Verstopping probeert te voorkomen door een gezonde, gevarieerde en vezelrijke voeding te gebruiken. Bij verstopping is vezelrijke voeding erg belangrijk, maar door het gebruik van extra vezels kan de gasvorming ook tijdelijk weer toenemen. Het is daarom belangrijk om niet ineens veel meer vezels te gaan eten. Breidt het aantal vezels dat u eet liever geleidelijk uit. Uw lichaam kan dan wennen en het andere voedingspatroon en dat voorkomt extra winderigheid.

Lees meer over winderigheid.

Tips bij slechte adem

De volgende tips en adviezen kunnen helpen om een slechte adem te verminderen.

  • Zorg voor een goede mondhygiëne.
    Het gebruik van een tongschraper, mondspoelingen en flosdraad kan helpen. Uw tandarts of mondhygiënist kunnen meer tips en een persoonlijk advies geven. Wees voorzichtig met het gebruik van mondspoelingen die alcohol bevatten. Alcohol kan bij veelvuldig gebruik namelijk het mondslijmvlies beschadigen.
  • Drink 's ochtends direct na het opstaan een glas water
    Dit legt een soort "waterslot" op de maag.
  • Let op uw voeding
    Het (regelmatig) eten van knoflook, uien en sommige kruiden/specerijen kan een slechte adem veroorzaken of verergeren.
  • Stop met roken en matig uw alcoholgebruik.
  • Eet gezond, gevarieerd en vezelrijk en drink dagelijks tenminste anderhalf tot twee liter vocht.
    Dit bevordert een gezonde spijsvertering en een goede stoelgang.
  • Gebruik (suikervrije) snoepjes, spray of kauwgom voor een frisse adem
    Dit kan tijdelijk helpen de klachten te verminderen.

Lees meer over slechte adem.

Als deze tips niet helpen, bespreek de klacht dan met uw huisarts en/of tandarts. De huisarts kan u eventueel verwijzen naar KNO-arts of een MDL-arts, om de oorzaak van de klacht te achterhalen. Er bestaan ook ziekenhuizen en tandartspraktijken met een speciaal spreekuur voor mensen met een slechte adem: een halitose-spreekuur.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Naar boven