Prikkelbare Darm Syndroom en voeding

Prikkelbare Darm Syndroom en voedsel: wat kan ik (niet) eten?

Experts zoeken hard naar dé oplossing voor Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). De eerste stappen zijn gezet, maar er is nog altijd veel onduidelijk. Veel patiënten leggen een persoonlijke zoektocht af om te ontdekken hoe ze het beste met PDS om kunnen gaan. In deze blogreeks over PDS deelt Maag Lever Darm Stichting (MLDS) zeven weken lang inzichten en tips van experts met je. Deze keer vertelt voedingswetenschapper en diëtist Marianne Rook van MLDS over wat je beter wel en niet kunt eten als je PDS hebt.

Irene heeft PDS

Marianne: ‘Voeding kan een grote rol spelen bij darmaandoeningen. Voeding kan klachten veroorzaken óf juist verminderen. Bij PDS is er een duidelijk verband tussen voeding en klachten. Sommige producten kunnen triggers zijn voor PDS-patiënten en zorgen voor vervelende buikpijn. Knoflook, ui, koolsoorten en zuivelproducten bijvoorbeeld. Deze voeding kan gasvorming in de darmen veroorzaken. Omdat de klachten zo uiteen lopen bestaat er geen algemeen voedingsadvies. Een persoonlijk voedingsadvies opgesteld door een diëtist wordt aangeraden. In de basis is het advies de richtlijnen gezonde voeding met voldoende vezels en vocht.’

Weglaten
‘De eerste impuls van PDS-patiënten is: dan eet ik toch geen knoflook, ui, zuivel, enzovoorts…? Begrijpelijk, maar niet verstandig. Ieder mens heeft voedingsstoffen nodig en eten zomaar uitbannen kan leiden tot tekorten. Wees daarom voorzichtig met experimenteren. Wil je echt goed uitzoeken wat je wel en niet kunt eten? Je huisarts kan je doorverwijzen naar een diëtist. De diëtist zal samen met je naar je voedingspatroon kijken en proberen klachten en voedingsmiddelen aan elkaar te koppelen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een voedingsdagboek bijhouden. Kleine aanpassingen in je voedingspatroon kunnen al helpen klachten te verminderen.’

Alleen PDS?
‘Als je de diagnose PDS hebt gekregen speelt soms de gedachte ‘is er niet meer aan de hand?' Vaak is er alleen sprake van PDS. Wel kan PDS samen voorkomen met andere gevoeligheden voor bepaalde voedingsmiddelen, zoals een gevoeligheid voor gluten, lactose of andere suikers. Uit een test kan bijvoorbeeld blijken dat je geen lactose intolerantie hebt, maar dat er wel sprake is van een gevoeligheid. Een gevoeligheid betekent dat je een bepaalde hoeveelheid op een dag tolereert. Eet je daar meer van, dan kun je klachten krijgen. Samen met een diëtist kun je er achter komen of er bij jou ook sprake is van een gevoeligheid voor een bepaalde voedingsstof.’

Verlichting
Het FODMAP-beperkte dieet kan een vervolg stap zijn. Dit tijdelijke dieet draait om zes soorten koolhydraten, elke letter in FODMAP staat voor één. Het zijn koolhydraten die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terecht komen. In de dikke darm gaan bacteriën deze koolhydraten fermenteren (opeten) en dit kan gasvorming en klachten veroorzaken. Deze koolhydraten zitten onder andere in bepaalde fruitsoorten, groente of melkproducten. Je ontdekt of het dieet voor je werkt door deze koolhydraten zes weken lang niet te eten. Ben je op dat moment buikpijnvrij, dan voeg je stap voor stap elke koolhydraat weer toe. Zo ontdek je van welke soort je pijn krijgt en welke niet. En daarnaast leer je van hoeveel je van deze koolhydraten tolereert op een dag. Echter, het is nog onduidelijk of dit dieet op langere termijn beter is dan andere behandelingen voor PDS. Hier is meer onderzoek voor nodig.’

Ook hier geldt: wees voorzichtig met experimenteren – het is belangrijk dat je dit dieet volgt onder begeleiding van een diëtist.’

Relatie met eten
‘Een simpel antwoord op de vraag wat je wel of niet kunt eten met PDS? Dat is er helaas niet, omdat de klachten per persoon zo verschillen. Het is en blijft jouw persoonlijke zoektocht. Zorgt dit voor een moeilijke relatie met eten? Praat erover met je diëtist of huisarts. Om toch af te sluiten met een positieve noot: er zijn genoeg voedingsmiddelen waarvan je geen klachten krijgt. Ook zijn er tegenwoordig steeds meer lactose- of glutenvrije producten te vinden in schappen van de supermarkt. Met andere woorden: Ook met PDS is het mogelijk om lekker en gezond te eten.’

Weten wat je kunt eten als je PDS hebt?

Let op: Wil jij wat doen aan je PDS? Laat je dan altijd eerst informeren door een expert (huisarts, arts en/of diëtist)

PDS & diagnose

Prikkelbare Darm Syndroom en diagnose: een goed gesprek met je huisarts is een must

'De niet altijd even makkelijke weg naar een diagnose'.

Naar de blog PDS & diagnose

PDS & voeding

Wat kan ik (niet) eten?

‘Voeding kan een grote rol spelen bij darmaandoeningen'.

Naar de blog PDS & voeding

Irene heeft PDS

PDS & vezels

Zijn vezels je vriend of vijand?

'PDS-patiënten hebben vaak een haat-liefdeverhouding met vezels'.

Naar de blog PDS & vezels

PDS & microbioom

Dit betekenen bacteriën voor je darmen

'Dankzij onderzoek weten we dat in de darmen van de meeste mensen met PDS vaak minder verschillende soorten bacteriën leven.'

Naar de blog PDS & microbioom

Micropia

PDS & hypnotherapie

Beïnvloed je brein en zenuwstelsel

'Onderzoeken laten zien dat PDS patiënten baat kunnen hebben bij hypnotherapie en kunnen na jaren veel minder klachten hebben'

Naar de blog PDS & hypnotherapie

PDS & stress

Darmen en brein vinden stress niet fijn

'Stress veroorzaakt PDS niet, maar kan wel de bestaande klachten verergeren.'

Naar de blog PDS & stress

verstopping

PDS & poeptransplantatie

Is het nog toekomstmuziek?

'Veel mensen vinden het een onwerkelijk idee.'

Naar de blog PDS & poeptransplantatie

Doneer voor betere zorg en meer begrip!

Samen met artsen en patiënten werkt de Maag Lever Darm Stichting aan een programma voor betere zorg, snellere diagnoses en meer begrip voor Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Wij kunnen dit niet zonder jouw donatie bereiken. Help je ons?

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven