Prikkelbare Darm Syndroom en stress

Prikkelbare Darm Syndroom en stress: darmen en brein vinden stress niet fijn

Experts zoeken hard naar dé oplossing voor het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). De eerste stappen zijn gezet, maar is er nog altijd veel onduidelijk. Veel patiënten leggen een persoonlijke zoektocht af om te ontdekken hoe ze het beste met PDS om kunnen gaan. In deze blogreeks over PDS deelt Maag Lever Darm Stichting (MLDS) zeven weken lang inzichten en tips van experts met je. Dit keer diëtist Joyce Bijl over hoe je stress de baas wordt en daarmee je PDS-klachten verlicht.

Joyce: ‘Stress en PDS zijn nauw verwant. Stress veroorzaakt PDS niet, maar kan wel de bestaande klachten verergeren . Veel mensen met PDS ervaren nogal wat stress op een dag: je hebt een afspraak, maar vreest dat je onderweg naar de wc moet en er geen kan vinden. Je maakt je zorgen dat je al vier dagen niet hebt kunnen poepen. Je hebt een feestje, maar bent bang dat je weer winderig zult zijn in gezelschap. En ook als je door buikkramp ’s nachts wakker ligt, levert dat stress op. Maar goed nieuws: aan stres gerelateerde klachten bij PDS kan je wat doen.’

Anti-stress
‘Allereerst: waarom is er zo’n sterk verband tussen stress en PDS? Dat komt doordat je hersenen en darmen met elkaar in verbinding staan. Als je stress hebt, sturen je hersenen signalen naar je darmen waardoor je er (extra) last van krijgt. De helft van de klachten bij PDS zijn te herleiden tot stress. Daarom ben ik er heilig van overtuigd dat je het beste eerst stress aan kan pakken, voordat je naar je voeding kijk met bijvoorbeeld het FODMAP-dieet . Zo’n standpunt verwacht je misschien niet van een diëtist, maar ik weet uit ervaring hoe stress de zoektocht naar (on)geschikte voeding kan vertroebelen.’

Ontspan
‘Stress verminderen kan op veel manieren. Eén daarvan is de O.N.T.S.P.A.N-methode die ik samen met coach Koen Lucas en collega Jacqueline Gerrits heb beschreven in het boekje ‘PDS en Stress’. In het stappenplan volg je de letters van het woord ‘ontspan’. De O staat voor ‘ontloop stress’. Is dat niet mogelijk, leer dan ‘nieuw gedrag’ (N). Je zoekt uit wat je zo spannend vindt aan een situatie en hoe je anders met die spanning om kan gaan. De T staat voor ‘talenten ontwikkelen’. Leer vaardigheden om beter met spanning om te gaan: bijvoorbeeld een cursus presenteren. S staat voor ‘standpunten verlaten’. Soms heb je onderliggende overtuigingen die nieuw gedrag in de weg staan. Bijvoorbeeld als je vindt dat je altijd voor iedereen klaar moet staan, dat je moet multitasken of dat falen geen optie is. Als je deze ideeën kan omdenken of loslaten, geeft dat ruimte voor nieuw gedrag. Met de P van ‘persoonlijke ontwikkeling’ werk je aan een positiever zelfbeeld en zelfacceptatie, ook dit vermindert stress. De A van ‘aandeel hebben’ leert je het verschil tussen positieve en negatieve stress zien, maar ook de regie over je gedachten te nemen. Stress kan je namelijk ook helpen afremmen of je beschermen. Herken je de verschillen, dan heb je minder last van stress. De N, tot slot, staat voor ‘nu alles tegelijk’.’

Zelf of samen
‘Je kan de methode zelf toepassen aan de hand van de voorbeelden en de opdrachten in het boekje. Of doe ze samen met je diëtist. De meeste diëtisten hebben hele goede coachingsvaardigheden. En, je kan natuurlijk ook hulp vragen bij een psychotherapeut. Andere behandelingen die focussen op ontspanning zijn ook waardevol, denk aan hypnotherapie of coaching. Weg met die stress dus, je doet je darmen er een groot plezier mee.’

Meer PDS

Let op: Wil jij wat doen aan je PDS? Laat je dan altijd eerst adviseren door een expert (huisarts, arts en/of diëtist).

PDS & diagnose

Prikkelbare Darm Syndroom en diagnose: een goed gesprek met je huisarts is een must

'De niet altijd even makkelijke weg naar een diagnose'.

Naar de blog PDS & diagnose

PDS & voeding

Wat kan ik (niet) eten?

‘Voeding kan een grote rol spelen bij darmaandoeningen'.

Naar de blog PDS & voeding

Irene heeft PDS

PDS & vezels

Zijn vezels je vriend of vijand?

'PDS-patiënten hebben vaak een haat-liefdeverhouding met vezels'.

Naar de blog PDS & vezels

PDS & microbioom

Dit betekenen bacteriën voor je darmen

'Dankzij onderzoek weten we dat in de darmen van de meeste mensen met PDS vaak minder verschillende soorten bacteriën leven.'

Naar de blog PDS & microbioom

Micropia

PDS & hypnotherapie

Beïnvloed je brein en zenuwstelsel

'Onderzoeken laten zien dat PDS patiënten baat kunnen hebben bij hypnotherapie en kunnen na jaren veel minder klachten hebben'

Naar de blog PDS & hypnotherapie

PDS & stress

Darmen en brein vinden stress niet fijn

'Stress veroorzaakt PDS niet, maar kan wel de bestaande klachten verergeren.'

Naar de blog PDS & stress

verstopping

PDS & poeptransplantatie

Is het nog toekomstmuziek?

'Veel mensen vinden het een onwerkelijk idee.'

Naar de blog PDS & poeptransplantatie

Doneer voor betere zorg en meer begrip!

Samen met artsen en patiënten werkt de Maag Lever Darm Stichting aan een programma voor betere zorg, snellere diagnoses en meer begrip voor Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Wij kunnen dit niet zonder jouw donatie bereiken. Help je ons?

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven