Kan je te veel vezels eten?

‘Alles waar ‘te’ voor staat, is niet goed.’ Maar geldt deze uitspraak ook voor vezels? Kan je er té veel van binnen krijgen? Wij zochten het uit.

Deze 1,5 kilo wil je niet missen: jouw unieke microbioom

Ons microbioom, alle bacteriën, gisten en schimmels in onze darm, wordt ook wel darmflora genoemd. Het microbioom is ontzettend belangrijk voor het gezond houden van je spijsvertering en daarmee je hele lichaam. Experts leggen uit hoe dat zit, en hoe je er goed voor zorgt.

Hoe vezelt Nederland?

Hoe Gezond is Jouw Buik

Hoe vezelrijk eet Nederland? Uit onderzoek blijkt dat we massaal te weinig vezels binnenkrijgen. Lees hier alle verschillen tussen mannen, vrouwen en provincies en ontdek de handigste tips.

Verrot gezond: dit is wat gefermenteerd eten voor je doet

Verrot en gezond? Dat lijkt een onmogelijke combinatie. Maar verrot kan ook gezond zijn, namelijk in de vorm van fermenteren; een methode om je groente en fruit gecontroleerd te laten ‘rotten’. Fermenteren is hip door de smaken die je ermee kunt maken. Maar ook kan het veel goeds voor je spijsvertering betekenen. Daarom interviewden wij Christian Weij, fermentatiegoeroe en schrijver van het boek ‘Verrot Gezond’.

Kunnen we vezelinname verhogen? Vezel-Up onderzoek van start

Het eten van vezels is goed voor de gezondheid, maar momenteel eten we ze te weinig. De Maag Lever Darm Stichting onderzoekt in samenwerking met Dr. Nicole de Wit van Wageningen University & Research, TNO en verschillende bedrijven hoe we de vezelinname bij gezonde mensen kunnen verhogen. Dit door middel van een voedingsadvies.
Lees meer

Nationale Poepdag; 5 tips voor gezonde ontlasting

Wist je dat je ontlasting veel zegt over je gezondheid? Op 10 april is het Nationale Poepdag en staat de relatie tussen je ontlasting en je gezondheid daarom centraal. Ook zelf heb je invloed op je spijsvertering en daarmee je poep. Wij zetten 5 tips voor een gezonde ontlasting op een rij.  1) Ga als je moet Een van de belangrijkste oorzaken voor het
Lees meer

De beste voedingstips voor (duur)sporters

Sporten en voeding: een veelbesproken thema. Hoe zorg je ervoor dat je je optimaal voorbereidt op duursport, bijvoorbeeld op een wielertocht? Wij vroegen het Titia van der Stelt, bewegingswetenschapper en sportdiëtist van onder andere topwielrenner Tom Dumoulin. Wellicht ken je haar ook van het platform I’m a Foodie en het boek ‘Eet als een atleet’. Ze
Lees meer

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven