Glutenvrij dieet

Als je een glutenvrij dieet volgt, zullen de klachten uiteindelijk meestal verdwijnen. Een glutenvrij dieet is niet makkelijk. Zelfs het kleinste broodkruimeltje kan klachten geven. Ook via pannen, bestek, frituurvet of snijplanken kan een glutenvrije maaltijd toch besmet raken met gluten. Wees hier alert op.

Gluten komen voor in de graansoorten tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Haver is van nature glutenvrij, maar is vaak besmet met gluten. Haver wordt dan ook vaak niet goed verdragen. Als de glutenbevattende granen verwerkt zijn in brood, koekjes, gebak of andere producten, bevatten ze ook gluten en moeten vermeden worden. Gluten zit dus in producten waarvan je het niet direct verwacht, zoals ook chips, sauzen of medicijnen. Om aan te geven dat een product glutenvrij is, staat er op glutenvrije producten een symbool van een doorgestreepte aar.

Teun

”Als ik per ongeluk iets eet waar toch iets van gluten in zit, word ik heel erg ziek.”

Daisy

”We zouden meer over darmziekten moeten praten. Er is nog weinig over bekend bij het algemene publiek. Veel mensen denken dat een glutenvrij dieet een vrije keuze is.”

Glutenvrij en vezelrijk

Bij een glutenvrij dieet is het soms lastig om voldoende vezels binnen te krijgen. Veel vezelrijk producten vallen af. Denk aan de volkorengraanproducten, zoals volkorenbrood, volkorenpasta of roggebrood. Lees hieronder een aantal tips om je vezelinname te verhogen.

Glutenvrij én vezelrijk

  • Tips om je vezelinname een boost te geven
    • Vers fruit

       

    • Verse groenten

    • Noten

    • Pinda’s

    • Zaden

    • Peulvruchten zoals bonen, kikkererwten, linzen*

    • Gedroogd fruit en tutti frutti*

    • Studentenhaver*

    • Pindakaas, notenpasta, zadenpasta*

    • Glutenvrij brood met minimaal 4,5 gram vezels per 100 gram (zie voedingswaarde op de verpakking)**

  • *Fabrikanten zijn verplicht op de verpakking aan te geven als een product gluten bevat.
  • ** Een goed voorbeeld is het  verse  AH Glutenvrije brood, dat sinds begin september op de markt is en heel vezelrijk is

Het is verstandig om met mensen uit je omgeving te bespreken dat je een glutenvrij dieet moet volgen en waarom dit nodig is. Heeft je kind coeliakie? Bespreek dit dan met leerkrach(en) en licht ook de klasgenootjes en ouders in. Het is handig om de leerkracht en ouders van vriendjes een lijstje te geven met verboden en veilige producten. Zorg dat er een trommeltje met glutenvrije tussendoortjes op school is. Als er een klasgenootje trakteert, kan je kind het glutenvrije tussendoortjes nemen.

Patiëntenvereniging

Nederlandse Coeliakie Vereniging

Voor mensen met coeliakie bestaat er een patiëntenvereniging. De Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV), die als doel heeft om mensen met coeliakie te steunen in het leven met de ziekte. Belangrijke activiteiten van de NCV zijnvoorlichting, lotgenotencontact, belangenbehartiging van patiënten. De NCV heeft hiervoor verschillende communicatiemiddelen, zoals de website, social media en een verenigingsblad.

Dit doen wij voor coeliakie

Samen strijden

Samen met de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) stimuleren wij meer onderzoek naar coeliakie. Door onze krachten te bundelen kunnen we meer grip krijgen op de ziekte, het bewustzijn te vergroten en meer kennis vergaren. Onze gedeelde droom is dat op den duur niemand meer bang voor eten hoeft te zijn.

Help mensen met coeliakie, doneer voor meer onderzoek!

Colofon

Deze informatie is geschreven door de Maag Lever Darm Stichting in samenwerking met:

Drs. Jeroen Jansen, MDL-arts
Dr. Alfons Geraedts, MDL-arts
Dr. Rob Ouwendijk, MDL-arts
Dr. Mark  van Berge Henegouwen, GI-chirurg
Dr. Christianne Buskens, GI-chirurg
Joan Rentzing, diëtiste en voedingsdeskundige

Laatst herzien:
2018

Doneer