Alles over poep

Alles over poep

Veel Nederlanders praten niet graag over hun stoelgang. Darmklachten zoals winderigheid, verstopping of diarree zijn geen dagelijkse gespreksonderwerpen. Dat is vreemd, want veel mensen hebben hier wel eens last van. De stoelgang is een normaal proces dat zich afspeelt in ieders lichaam. Net zoals de bloedcirculatie en de ademhaling. 

De Maag Lever Darm Stichting wil het poeptaboe doorbreken en mensen bewust maken van het belang van een gezonde stoelgang. Mensen moeten zich niet langer schamen voor hun klachten, want door schaamte wordt doktersbezoek vaak uitgesteld.

Door kennis over darmklachten te vergroten en dit bespreekbaar te maken worden mensen zich bewuster van klachten en wanneer zij hiermee naar de huisarts moeten gaan. Bovendien krijgen Nederlanders waarschijnlijk meer begrip voor mensen met een spijsverteringsziekte, als er open gesproken wordt over de klachten en problemen.

De poepwijzer

Je poep kan je heel veel vertellen over je gezondheid.
Daarom is het soms letterlijk van levensbelang om je poep regelmatig te checken.

Check de poepwijzer!

Poeptips

De Maag Lever Darm Stichting geeft informatie over de werking van de spijsvertering en wat u zelf kunt doen om deze gezond te houden. Gezond toiletgedrag kan problemen met de stoelgang verminderen en zelfs voorkomen. Door een goede houding aan te nemen op het toilet, kan de darm zich gemakkelijker legen. Door een goed gebruik van uw bekkenbodemspieren heeft u minder kans op klachten zoals verstopping en aambeien.

Tips voor gezond toiletgedrag

  • Direct naar het toilet gaan als u aandrang heeft. Deze aandrang krijgt u namelijk niet voor niets. Het is een teken dat uw endeldarm vol is, en dat ontlasting ‘klaar’ is om uw lichaam te verlaten. In de dikke darm wordt vocht aan de ontlasting onttrokken. Door toiletbezoek uit te stellen, blijft ontlasting langer dan noodzakelijk in uw dikke darm. Hierdoor kunt u last krijgen van harde, droge ontlasting en verstopping.
  • Heeft u last van een moeilijke stoelgang of verstopping? Ga dan kort na de maaltijd naar het toilet. Direct na het eten is de darm extra beweeglijk. Neem de tijd voor het toiletbezoek en ga even rustig op het toilet zitten in de goede houding. Probeer te ontspannen; neem eventueel iets te lezen mee.
  • Vindt u de toiletten vies? Gebruik dan een speciale papieren doeken in de vorm van een toiletbril. Deze kunt u op de toiletbril leggen en na gebruik weggooien. Ze zijn verkrijgbaar bij de drogist. Ga liever niet boven het toilet hangen. In deze hangende houding kan de darm zich moeilijker legen.

 

  • Vermijd hard persen; zachtjes meepersen als u aandrang heeft mag wel. Hard persen kan onder andere aambeien veroorzaken. Als u zich ontspant en zachtjes mee perst als u aandrang voelt, komt de ontlasting vanzelf.
  • Probeer toiletbezoek nooit uit te stellen, dus ook niet op vakantie of een andere plek dan thuis. Veel mensen hebben last van verstopping als ze op vakantie gaan. Dit heeft vaak te maken met het (onbewust) uitstellen van toiletbezoek.
  • Een goede houding aannemen op het toilet. Ga iets voorover gebogen zitten met een krukje onder de voeten, zodat de knieën iets omhoog komen. De darm kan zich op die manier het beste legen. Dit geldt natuurlijk ook voor kinderen.
  • Vezelrijke voeding kan spijsverteringsklachten en problemen met de stoelgang voorkómen. Bestaande klachten kunnen verminderen en zelfs verdwijnen door het gebruik van een vezelrijke voeding. Door de sponswerking van vezels helpt een vezelrijke voeding zowel bij diarree als bij verstopping. De vezels zwellen op en zorgen daardoor voor een vaste, maar toch soepele ontlasting.

Niet alleen gezond toiletgedrag maar ook voeding en beweging kunnen problemen met stoelgang verminderen of zelfs voorkomen. Er is namelijk er een duidelijk verband tussen spijsverteringsziekten en een ongezonde voeding en leefstijl. Daarover leest u meer bij de belangrijkste adviezen om uw spijsvertering gezond te houden

Poepfeitjes

  • Wist u dat? Het ongeveer 24 uur duurt voordat een boterham met kaas het lichaam als poep verlaat?
  • Wist u dat? Iedereen zo'n 15 winden per dag laat?
  • Wist u dat? Een dikke darm langer is dan één meter?
  • Wist u dat? Het eten van spinazie uw poep een groene kleur kan geven?

In 2016 is de Nederlandse Donos Feces Bank (NDFB) gevestigd in het Leids Universitair Medisch Centrum. Deze fecestransplantatiebank, oftewel ‘poepbank’, biedt uitkomst voor mensen met terugkerende darminfecties: zij krijgen gezonde ontlasting uit de poepbank om hun darmflora te herstellen.

Lees hier meer over poeptransplantatie.

Poepwijzer

Het is goed om na toiletbezoek af en toe 'achterom te kijken'. Door uw ontlasting geregeld te bekijken, krijgt u informatie over de gezondheid van uw spijsverteringsstelsel. Voor veel mensen is dit een gênant onderwerp; ze vinden het vervelend of vies om hun ontlasting te bekijken, en al helemaal om erover te praten. Dat is jammer. De spijsvertering en stoelgang zijn normale lichaamsprocessen. Net zoals de ademhaling en bloedcirculatie. Op deze website vindt u informatie over spijsvertering en het belang van een alerte houding.

De frequentie van uw ontlasting zegt iets over uw stoelgang. Moet u vaker dan drie keer per dag naar het toilet voor ontlasting? Dan heeft u misschien last van diarree. Gaat u minder dan drie keer per week, dan spreken we van verstopping. Ook de vorm en kleur van uw ontlasting geven informatie over de gezondheid van uw spijsvertering. 

Veranderingen in uw ontlasting kunnen ook wijzen op een aandoening. Het is daarom belangrijk om uw ontlasting geregeld te bekijken. De Maag Lever Darm Stichting maakt het checken van je poep gemakkelijk met de poepwijzer: een handige online tool waarmee iedereen kan controleren of zijn of haar ontlasting in orde is of dat het verstandig is de huisarts te raadplegen.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Naar boven