Waarom vezels?

Voedingsvezels zijn mini-plantendeeltjes die niet worden verteerd in de dunne darm. Vezels zijn afkomstig uit de celwand van planten en komen daarom voor in plantaardige producten, zoals volkorenproducten, groenten en vruchten. Onze dunne darm kan deze plantendeeltjes niet verteren, waardoor ze in de dikke darm terechtkomen.

Vezels zijn onmisbaar voor een gezonde spijsvertering. Ze voeden je microbioom. Daar leven de bacteriën van het eten dat voorbijkomt. Een gezond microbioom bestaat uit zoveel mogelijk verschillende soorten bacteriën. Het liefst in grote aantallen. Zo houden ze jouw guts gezond. Vezels geven een boost aan je microbioom, zodat de miljarden bacteriën goed kunnen functioneren.

Vezels verlagen de kans op het krijgen van een aantal aandoeningen. Zo hebben mensen die veel vezels eten een kleinere kans op darmkanker. Het eten van meer vezels heeft niet alleen invloed op het risico van het krijgen van darmkanker, maar ook op andere aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, een beroerte en diabetes type 2. Wie genoeg vezels eet, verkleint het risico op deze genoemde aandoeningen met 15-30%.

Spijsverteringsklachten of problemen met de stoelgang, kunnen door vezels minder worden. Als je meer vezels gaat eten, kunnen bestaande klachten zelfs helemaal verdwijnen. Zo helpen vezels bij verstopping of diarree. Ze nemen vocht op en creëren daardoor een soepele ontlasting.

Ook zorgen ze ervoor dat je je sneller vol voelt, waardoor je minder snel gaat snacken. Op volkorenbrood kauw je langer dan op wit brood. Je hersenen krijgen dus meer tijd om te registeren dat er voedsel binnenkomt. Dat remt je hongergevoel, waardoor je eerder merkt dat je verzadigd bent. Zo kunnen vezels zelfs een positief effect hebben op je gewicht.

Luister naar je spijsvertering

Wat vertelt die jou?

doe de test

De verzameling organen die samen je spijsvertering vormen, verteren niet alleen je eten. Ze zorgen er ook voor dat jij je fit voelt en energie hebt.

Doneer