Darmflora

Darmflora

In de dikke darm leven grote hoeveelheden darmbacteriën. Deze darmbacteriën worden grofweg ingedeeld in twee groepen: nuttige en schadelijke darmbacteriën. Samen heten ze de darmflora. Bij een gezonde darmflora zijn de nuttige en schadelijke darmbacteriën met elkaar in evenwicht. Dit betekent dat de hele darmwand ‘bezet’ is met bacteriën, en dat er voldoende nuttige bacteriën zijn. De schadelijke bacteriën kunnen zichzelf in die situatie niet vermenigvuldigen, en daarom geen klachten veroorzaken.

Als de darmflora verstoord raakt, ontstaan er lege plekken op de darmwand. De schadelijke bacteriën krijgen dan de kans om zich te vermenigvuldigen. Wanneer schadelijke bacteriën de overhand krijgen, kunnen (darm)klachten ontstaan, zoals diarree of verstopping. De darmflora kan verstoord raken door:

  • Een infectie of ziekte;
  • Gebruik van sommige medicijnen, zoals antibiotica; Antibiotica zijn medicijnen die bacteriën kunnen doden. Antibiotica worden daarom voorgeschreven bij ziektes die veroorzaakt worden door bacteriën. Antibiotica werken vaak snel en goed, maar ze hebben ook nadelen. Ze doden niet alleen de ziekmakende bacteriën, maar ook de nuttige bacteriën uit de darmflora. Dit kan de darmflora verstoren, waardoor klachten kunnen ontstaan, zoals buikpijn en diarree.
  • Sommige behandelingen, zoals bestraling of een operatie;
  • Lichamelijke en psychische stress;
  • Langdurig gebruik van een ongezonde en/of vezelarme voeding.

De bacteriën in de darm bewerken onverteerbare plantaardige voedselresten (vezels). Hierbij komen stoffen vrij die de darmbeweging stimuleren. Daarnaast is de darmflora van belang voor de aanmaak van vitamine K. Vitamine K wordt via het slijmvlies van de dikke darm opgenomen in het bloed. Vitamine K speelt een belangrijke rol bij de bloedstolling.

Darmflora gezond houden
U kunt uw darmflora gezond houden door gezond en vezelrijk te eten en voldoende te drinken. Ook is het belangrijk dat u uw weerstand op peil houdt, door gezond te leven en voldoende te slapen. Daarnaast is het verstandig om te letten op een goede hygiëne. Was uw handen na toiletbezoek en voor de bereiding van voedsel. Op die manier kunt u infectie met schadelijke bacteriën zoveel mogelijk voorkomen.

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven