Reactie op uitzending EenVandaag
28 maart 2022
We begrijpen dat het item van EenVandaag dat is uitgezonden op 28 maart vragen kan oproepen over huis-aan-huis werving en hoe goede doelen hiermee omgaan. Hier kunt u het standpunt van de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland lezen. Ook leggen we graag zelf aan u uit waarom we voor deze methode kiezen.
Als goed doel is de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) onafhankelijk en ontvangen wij geen subsidie. Daarom zijn wij afhankelijk van andere inkomstenbronnen, zoals onze collecteweek die jaarlijks in juni plaatsvindt. Daarbij krijgen wij hulp van duizenden vrijwilligers. Om de continuïteit van ons werk te waarborgen, is het belangrijk dat we ook structurele donateurs aantrekken. Donateurs die zich meerdere jaren aan ons verbinden, maken het mogelijk dat wij langlopend wetenschappelijk onderzoek kunnen (blijven) financieren.
Huis-aan-huis werving is voor ons één van de methodes om nieuwe structurele donateurs te werven. Daarvoor maken wij gebruik van een wervingsbureau. In het persoonlijke contact dat plaatsvindt, ontstaat voor wervers ook een kans om het verhaal en de missie van de MLDS over te brengen en daar over in gesprek te gaan.
De Maag Lever Darm Stichting zet zich, als enige goede doel in Nederland, in voor patiënten met (chronische) spijsverteringsziekten. Een groep waarbij bovenop de ziektelast vaak taboe en schaamte een rol speelt. Wij hebben als hoger doel dat er in Nederland geen sterfte, schaamte, onzekerheid, pijn, angst isolement of ongemak meer is door spijsverteringsziekten. Ook willen we Nederland wakker schudden over het belang van het spijsverteringsstelsel en alle bijbehorende organen als bron van gezondheid en helaas ook als startpunt van veel ziekten.
De ervaring leert dat ons werk wordt gewaardeerd, maar dat mensen pas donateur worden als hen concreet deze vraag wordt gesteld. Elke donateursrelatie is voor ons van waarde. De donaties en betrokkenheid zijn cruciaal voor de bestrijding van spijsverteringsziekten, het geven van voorlichting, maar ook het realiseren van meer openbare toiletten en het doorbreken van taboes.
De afgelopen jaren zijn de jaarlijkse opbrengsten vanuit donaties gestegen, terwijl de kosten voor fondsenwerving nagenoeg gelijk zijn gebleven. Zo verbetert de MLDS de verhouding tussen kosten voor werving en de opbrengsten vanuit donateurs. Tegelijkertijd blijven we kijken naar andere, innovatieve manieren om donateurs aan ons te binden.
We vinden transparantie over de besteding van het geld dat we van onze donateurs mogen ontvangen heel erg belangrijk. In ons jaarverslag leggen we daar uitgebreid verantwoording over af. We voldoen aan alle gestelde normen aan goede doelen met het CBF keurmerk. Het CBF paspoort maakt dat inzichtelijk en is voor iedereen in te zien, zie https://www.cbf.nl/organisatie/maag-lever-darm-stichting.
Bedankt dat u de tijd heeft genomen om onze uitleg te lezen.
Met gezonde groet,
Het team van de Maag Lever Darm Stichting
Ander nieuws

MLDS brengt onderwerpen in voor verkiezingsprogramma’s politieke partijen
In aanloop naar de verkiezingen zijn alle politieke partijen bezig hun partijprogramma's vorm te geven. De Maag Lever Darm Stichting (MLDS) levert met vier belangrijke onderwerpen input om de gezondheid van Nederland te verbeteren en te zorgen voor een betere kwaliteit van leven voor mensen met een spijsverteringsziekte.2 augustus 2023

Nieuw onderzoek: slechts 27% van de Nederlanders associeert alcohol met ongezond
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders vaak niet weten hoe ongezond alcohol is. De Maag Lever Darm Stichting en KWF Kankerbestrijding starten de campagne ‘Op je gezondheid?’ om kennis te delen en bewustwording te creëren: het drinken van alcohol vergroot de kans op 7 soorten kanker.3 juli 2023

De GEEF om je buik studie
Onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen University & Research starten in samenwerking met ons, de GEEF om je buik studie4 mei 2023