Sinds de lancering van de nieuwe Schijf van Vijf is het een stuk eenvoudiger om te kiezen voor gezond eten en drinken. De Schijf van Vijf kan een handige leidraad zijn bij het maken van gezonde keuzes in jouw voedingspatroon. De schijf is aangepast naar de nieuwste richtlijnen van de Gezondheidsraad. In de nieuwe Schijf van Vijf staan nu alleen nog maar producten die gezondheidswinst opleveren, zoals volkoren brood. Ook is er ook ruimte voor zogenaamde dag- en weekkeuzes van buiten de Schijf

Melk en fruit

Gezondheidswinst

De Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad vormen de basis voor de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Door uit elk vak van de Schijf de aanbevolen hoeveelheid te eten, verlaag je de kans op veel voorkomende chronische ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

Schijf van Vijf
Peulvruchten

In het spotlicht: noten en peulvruchten

Een van de nieuwkomers in de Schijf van Vijf is het advies om elke dag een handje ongezouten noten of pinda’s eten. Het vormt zelfs een apart puntje in het roze vak van de hoofdgroep ‘Vis, peulvruchten, vlees en ei’.  Noten en pinda’s kun je ook eten als vleesvervanger. Dit laatste geldt ook voor peulvruchten. Door wekelijks peulvruchten op je menu te zetten, ben je super bezig. Denk hierbij aan een lekkere linzensoep, kikkererwtencurry of chili con (of sin) carne. Noten en peulvruchten verlagen het ongunstige LDL-cholesterol en helpen je bloedvaten gezond te houden. Bovendien zijn deze producten vezelrijk en helpen ze je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels binnen te krijgen.

Meer groenten

De aanbevolen hoeveelheid van een aantal producten is aangepast en van groenten mogen we nu nog meer. Eerst was het advies 200 gram groenten per dag. Nu blijkt dat 250 gram groenten nog beter is. Maar hoeveel is dat nu eigenlijk? Met een kleine tomaat of een opscheplepel gekookte groenten zit je al gauw op 50 gram. De belangrijkste tip om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen: eet groenten op meerdere momenten van de dag. Mensen die hieraan gewend zijn, willen niet meer anders. Het helpt om je fit te voelen en overgewicht te voorkomen. Het levert namelijk veel verzadiging door de vezels en bijna geen calorieën. Daarnaast dragen de vezels bij aan het gezond houden van je buik.

Bord groenten

Tijd voor thee

Thee was al een drank uit het ‘drankenvak’ van de Schijf van Vijf, maar het advies om iedere dag 3 koppen te drinken vanwege gezondheidseffecten is nieuw. Groene- en zwarte thee verlagen namelijk de bloeddruk en daarmee de kans op een beroerte. Dit effect is er al bij 3 koppen per dag. Het gaat dan wel om thee van een echte theeplant. Bij ‘groene thee’ staat de naam vaak wel vermeld op de verpakking. Bij ‘zwarte thee’ doorgaans niet, maar het gaat dan om theesoorten zoals Engelse Melange, Ceylonthee en Earl Grey. Je kan natuurlijk ook nog best afwisselen met andere theesoorten zoals rooibos of kruidenthee, maar die werken niet bloeddrukverlagend. Thee draagt daarnaast bij aan de totale vochtinname en dat is erg belangrijk voor een gezonde buik.

Zo doe je het

Wil je weten wat dit voor jou betekent? Ga dan naar Het Voedingscentrum en vul aan de linkerzijde je geslacht en leeftijd in. Aan de rechterzijde verschijnen de aanbevolen hoeveelheden die je uit elk vak nodig hebt. Daarnaast  vind je hier 10 lekkere en gezonde voorbeelddagmenu’s met links naar de recepten. Dat wordt smullen!

Doneer