Hoe vezelt Nederland?

Mannen kiezen steeds vaker voor volkoren

Vezelinname Nederlanders loopt nog flink achter

Driekwart van de Nederlanders eet te weinig vezels. Met name mannen hebben moeite met het behalen van de richtlijn. Zo blijkt uit een analyse van de Maag Lever Darm Stichting. Van alle provincies scoort Friesland het hoogst als het gaat om vezelrijke keuzes. Vezelrijk eten is onder meer belangrijk voor een goede spijsvertering en daarmee een goede gezondheid. “Dat we minder suiker, zout en verzadigd vet zouden moeten eten, is gelukkig vaak wel bekend. Maar vezels lijken vaak een ondergeschoven kindje te zijn. Terwijl we er daar veel méér van mogen eten!”, aldus Bernique Tool, directeur Maag Lever Darm Stichting. 

Meer handige vezelweetjes en tips voor deze zomer?

Download hier ons online magazine

We kiezen vaker voor vezels

Uit onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting onder ruim 18.000 respondenten van de ‘Hoe gezond is jouw buik’-test, blijkt dat slechts de helft van de respondenten iedere dag volkoren of vezelrijke producten eet. Vrouwen eten wel vaker vezelrijk dan mannen. Zo eten vrouwen vaker 2 stuks fruit en voldoende groente op een dag. Het verschil tussen mannen en vrouwen is kleiner geworden doordat mannen wel meer voor vezelrijk lijken te kiezen. Op het gebied van beweging en vochtinname zijn er nauwelijks verschillen tussen mannen en vrouwen.

Niet alleen tussen mannen en vrouwen zijn verschillen te zien. Ook leeftijd speelt een rol. Hoe ouder men wordt, hoe vaker men kiest voor volkoren en vezelrijke producten. Traditionele vezelrijke producten zoals aardappelen, linzen, bonen of gerst staan vaker op het menu bij de oudere doelgroep.

 

 

Friesland en Gelderland meest vezelrijke provincies

Van alle provincies scoort Friesland het hoogst als het gaat om vezelrijke keuzes. De Friezen eten veel linzen, bonen, gerst, aardappelen en rogge. Ook zijn de Friezen goede fruit-eters. Zij eten het vaakst de aanbevolen twee stuks fruit op een dag. Net als in Friesland staan ook in Gelderland en Drenthe vaak aardappelen, volkoren pasta en zilvervliesrijst op het menu.

Limburg is hekkensluiter

De Limburgers hebben het meest te winnen als het gaat om hun vezelinname. Zij hebben het minste van alle provincies volkoren brood en 2 stuks fruit per dag op hun menu staan. Ook krijgen ze het minst vocht binnen. Wel blijken de Limburgers het vaakst te bewegen, direct gevolgd door de Friezen. De Utrechters blijken het meeste vocht binnen te krijgen.

Waarom vezels?

Tool vult aan: “Niet alleen onze eigen analyse, maar ook de meest recente cijfers uit de voedselconsumptiepeiling beamen het tekort aan vezels. Wij vragen aanhoudend aandacht voor het belang van vezelrijke voeding voor een gezonde spijsvertering. Wij zien graag dat consumenten in de supermarkt door duidelijke communicatie de vezelrijke keuze beter kunnen maken.” Waarom de stichting juist met oog op de zomerperiode extra aandacht voor vezels vraagt, is te verklaren. “Vezels kunnen veelvoorkomende spijsverteringsklachten op vakantie, zoals diarree of verstopping, voorkomen of verminderen”, vertelt Tool. Maar daar blijft het niet bij. Zo kunnen vezels daarnaast het risico op darmkanker verlagen. Vezels zijn het lievelingskostje van onze goede darmbacteriën. Bij het afbreken van vezels komen er stofjes vrij die belangrijk zijn voor onze spijsvertering. Die helpen ons microbioom, de bacteriën in onze darmen, in balans te houden. Bovendien dragen vezels bij aan een langdurig verzadigd gevoel. Je vindt vezels terug in plantaardige producten, zoals volkoren granen, fruit, groente, noten en peulvruchten.

De Maag Lever Darm Stichting biedt deze zomer een gids vol handige tips aan om goed voor je spijsvertering te zorgen.

Vezels zijn het lievelingskostje van onze goede darmbacteriën."

Spijsverteringsklachten als diarree en verstopping kunnen je vakantie flink ontregelen. Terwijl een goed werkende spijsvertering je juist kracht en energie kan geven. Wij verzamelden daarom de handigste tips en vezelrijke weetjes voor deze zomer.

Download hier het gratis magazine

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven