Hoe stop ik verstopping?

Hoogleraar Jaap Seidell beantwoordt wekelijks lezersvragen over voeding en gezondheid, en schrijft hierover in Het Parool. Deze vraag – en zijn antwoord – wilden wij jullie niet onthouden. Want als je last hebt van verstopping in je darmen, wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Vezelrijke voeding heeft hier een positief effect op. Hieronder zijn tips!

 

Poepen is geen taboe meer, zo schrijft Seidell. Kennis over onze darmen en ontlasting wordt steeds meer gedeeld – en niet alleen online of in magazines, maar ook bij populaire talkshows op tv of op de radio. Dit in tegenstelling tot hoe de situatie decennia geleden was, toen alles rondom onze spijsvertering en toiletgedrag zorgvuldig verborgen werd onder een deken van luchtverfrissers en besloten ruimtes.

Ophouden

Zo schrijft hij: ‘We leren onze kinderen al op jonge leeftijd dat poep vies is en we besteden veel aandacht aan de zindelijkheidstraining van onze kroost. Het kunnen ophouden van de ontlasting door het kind wordt door de ouders vaak gevierd als een opvoedsucces.’

En dat is precies een punt van aandacht, want het niet toegeven aan de aandrang om naar het toilet te gaan, is één van de belangrijkste factoren bij het ontstaan van verstopping – ofwel obstipatie. Langdurig ophouden kan leiden tot harde en pijnlijke ontlasting, wat het toegeven aan de aandrang weer verder doet ­afnemen. Zo kan er een vicieuze cirkel ontstaan, met bijbehorende darmklachten en zelfs aandoeningen tot gevolg.

Vezels

Het eten van voldoende vezelrijke voeding kan verstopping voorkomen. Gemiddeld genomen eet de Nederlander niet voldoende vezels. De aanbevolen hoeveelheid ligt op 30 gram (voor een volwassen vrouw) en 40 gram (voor een volwassen man). Méér vezelrijke producten als groenten, fruit en volkoren graanproducten eten, is dan ook belangrijk voor een gezonde buik en daarmee een gezonde spijsvertering. Belangrijk is wel, dat hierbij voldoende water (ten minste 1,5 liter vocht per dag) wordt gedronken. Lees hier ook onze tips om meer water te drinken. Bewerkte voedingsmiddelen, zoals witbrood, chips, koekjes enzovoorts, zijn vaak vezelarm. Hier lees je meer over vezels? Of maak onze vezeltest, en ontdek of jij goed bezig bent op het gebied van vocht, vezels en bewegen!

Andere aspecten

Andere aspecten die verstopping in de darmen kunnen bevorderen, hebben ook te maken met onze leefstijl. Stress en een gebrek aan lichaamsbeweging zijn belangrijke triggers.

Kortom: ‘Poepen beschouwen als een normale en natuurlijke activiteit die niet onderdrukt hoeft te worden is het ­beste uitgangspunt voor een gezonde darm’, sluit Seidell aan. En in combinatie met vezelrijke voeding, voldoende vocht en beweging, werk je hard aan het gezond houden van jouw buik!

Bron: Het Parool

Doneer