10 dingen die je móet weten over vezels!

Vezels zijn belangrijk voor je lichaam, ze zorgen namelijk heel goed voor je buik. Maar wat doen die vezels dan precies en in welke producten zitten de meeste vezels? Ondanks dat ze zo belangrijk zijn kunnen wij ons voorstellen dat je niet bekend bent met alle ins en outs over vezels.  Tijd om daar verandering in te brengen. 

Wij  hebben 10 belangrijke eigenschappen van vezels voor je op een rij gezet.

  • Vezelweetje 1
    Ontbijten is goed voor je. Maar waarom? Dat zit zo: je spijsvertering staat 's nachts op een laag pitje. Met een goed, vezelrijk ontbijt komt de darm weer op gang. Daarnaast helpt stevig ontbijten om je gewicht op peil te houden, omdat je overdag minder trek hebt in tussendoortjes en snacks. En het levert de energie die we nodig hebben om te werken of naar school te gaan. Kortom: breakfast is always a good idea!
  • Vezelweetje 2
    De aanbevolen hoeveelheid vezels per dag voor een volwassene vrouw is  30 gram en voor een volwassen man is dit 40 gram. Gebruik gezonde, gevarieerde en vooral vezelrijke voeding. Voorbeelden van vezelrijke voedingsmiddelen zijn volkorenproducten, groenten en fruit.
  • Vezelweetje 3
    Van koolhydraatrijke producten als brood, aardappelen en pasta word je dik.’ Maar is dat echt zo? Dat hangt er vanaf. Want koolhydraten zouden schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken, waardoor je meer gaat eten. Maar dat is niet wetenschappelijk bewezen. Wél staat vast dat koolhydraten minder calorieën bevatten dan vet. Bovendien bevatten brood, pasta en aardappelen vezels, waardoor je sneller ‘vol’ zit. Als je voor pasta of brood kiest, neem dan de volkoren variant! Deze bevatten meer vezels en verzadigen meer dan de 'witte' varianten.
  • Vezelweetje 4
    Wist je dat noten veel goede onverzadigde vetten leveren, en volop vezels bevatten? Lekker als tussendoortje dus. Studentenhaver is een mooie mix. Kies het liefst voor ongezouten en ongebrande noten.
  • Vezelweetje 5
    Drink minstens 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Voldoende vocht is nodig om de ontlasting soepel te houden. Als je wel voldoende vezels eet, maar niet voldoende vocht binnenkrijgt, dan werkt het juist averechts. Doordat een tekort aan vocht ertoe kan leiden dat vezels niet voldoende vocht opnemen, kan de ontlasting hard worden.
Vezelrijk eten
  • Vezelweetje 6
    Sommige mensen denken dat bananen verstopping in de darm zouden veroorzaken. Dit is onjuist; bananen zijn vezelrijk fruit en, in combinatie met voldoende vocht, gaan ze juist verstopping tegen. Ook bevatten ze belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen en geen vet. Met gemiddeld zo’n 150 calorieën per banaan, is het een prima en gezond tussendoortje.
  • Vezelweetje 7
    Zitten er meer vezels in donker brood dan in licht brood?’  Niet per se! De kleur van het brood zegt namelijk niets over de hoeveelheid vezels die het brood bevat. Het vezelgehalte wordt bepaald door de grondstof waar het brood van is gemaakt. Volkorenmeel bevat de hele graankorrel, in tegenstelling tot bloem of tarwemeel. Brood dat gemaakt is met volkorenmeel bevat dus meer vezels en is gezonder, ondanks dat het vaak lichter van kleur is dan bijvoorbeeld meergranenbrood. Tip: check in de ingrediëntendeclaratie op het etiket of het brood van volkoren tarwemeel is gemaakt, zodat je zeker weet dat je een vezelrijke keuze maakt. Nog een leuk weetje: uit een test van de Consumentenbond is gebleken dat donkere broden soms juist de minste hoeveelheid vezels bevatten van alle meergranenbroden.
  • Vezelweetje 8
    Als je last heb van diarree of dunne ontlasting is het juist beter om volkoren brood te eten, in plaats van witbrood of beschuit. In volkoren brood zitten veel vezels. Deze vezels komen onveranderd aan in de dikke darm. Daar werken ze als een soort spons: ze nemen vocht op. Hierdoor wordt harde ontlasting zacht en soepel, terwijl dunne ontlasting juist indikt door de sponswerking.
  • Vezelweetje 9
    Vezels geven je een langer verzadigd gevoel, omdat ze in vergelijking met andere nutriënten minder snel door ons spijsverteringsstelsel reizen. Heb je vaak al snel na het ontbijten, lunchen of dineren weer honger? Dan is de kans groot dat je niet genoeg vezels binnen hebt gekregen.
  • Vezelweetje 10
    Het voedingscentrum raadt een dagelijkse consumptie van 200 gram fruit en minimaal 250 gram groenten aan. Goede darmbacteriën floreren vooral door vezels uit groenten en fruit. Een extra portie groente is dus echt een goed idee! Tip: neem een groenterijk tussendoortje, zoals reepjes paprika, tomaatjes of schijfjes komkommer.

Wil je weten hoe gezond jouw buik is? Doe de test of volg ons op Facebook voor meer tips voor een gezonde buik!

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven