Doe mee met ‘Spice up je spijsvertering’!

In vier weken naar meer balans van binnenuit. Dat is de challenge ‘Spice up je spijsvertering’ van de Maag Lever Darm Stichting. In de challenge gaan we stap voor stap aan de slag met drie hoofdingrediënten voor een gezonde spijsvertering: voeding, beweging en ontspanning.

Ga jij met ons aan de slag, de komende vier weken? We dagen je uit! Meld je hieronder aan. Veel ontdekkingsplezier!

Let op

Deze challenge is niet bedoeld voor mensen met een (spijsverterings)aandoening. Ben je patiënt of heb je klachten? Raadpleeg dan jouw (huis)arts.

3 Redenen om deel te nemen

Zie je spijsvertering als jouw bron voor balans voor je algehele gezondheid. Met die wetenschap in het achterhoofd kun je eigenlijk maar één ding doen: er goed voor willen zorgen.

  • Gratis digitaal werkboek met meer dan 140 pagina’s (!) vol tips en inspiratie.
  • Je spijsvertering voedt je weerstand. En dat is nu belangrijker dan ooit.
  • Stap voor stap aan de slag met kleine maar doeltreffende aanpassingen.

Spice up werkboek, bestel ‘m voor slechts 15 euro (gratis verzending!)

Veelgestelde vragen

Waarom organiseert de MLDS deze challenge?

We willen graag iedereen bewust maken van hun spijsvertering. Je spijsvertering is een prachtig stelsel van verschillende organen en miljarden bacteriën die heel goed en efficiënt met elkaar samenwerken. Zie je spijsvertering als jouw bron voor balans voor je algehele gezondheid. Met deze challenge willen we je leren hoe belangrijk het is om goed voor je spijsvertering te zorgen en hoe je dit kunt doen. Met simpele trucjes stap voor stap naar een gezondere spijsvertering. Er zijn drie hoofdingrediënten die je vooral moet gebruiken en die je zelf kan beïnvloeden als je goed voor je spijsvertering wilt zorgen: gezonde voeding, beweging en ontspanning. En twee ingrediënten die je beter achterwege kunt laten: alcohol en roken.

 

Wanneer kan ik beginnen met het programma?

Je kunt op elk moment starten met het programma zodra je je hebt ingeschreven. Wanneer je bent ingeschreven word je de vier weken erna meegenomen in ons programma. Je ontvangt wekelijks een mailtje met nieuwe challenges.

Ik ben patiënt, kan ik dan meedoen?

Het programma is bedoeld voor mensen zonder een onderliggende aandoening. De adviezen die worden gegeven zijn gebaseerd op de richtlijnen goede voeding of de bewegingsrichtlijnen. Kamp je met een ziekte of klachten? Neem in dat geval eerst contact op met jouw huisarts of arts om te bespreken of de adviezen ook passen bij jouw situatie. Mochten de adviezen niet aansluiten aan jouw situatie, dan kun je ook vragen of het met persoonlijke aanpassingen wel mogelijk is om deel te nemen. Houd gedurende tijd dat je het programma volgt je huis(arts) op de hoogte.

Waarom volgen jullie de richtlijnen van de Gezondheidsraad?

De Gezondheidsraad houdt zich bezig met ‘’wat is gezonde voeding’’. De raad bestaat uit ervaren wetenschappers die alle relevante onderzoeken wereldwijd analyseren en beoordelen op betrouwbaarheid en sterkte van bewijs. Daaruit volgt een advies: de richtlijnen goede voeding. Het Voedingscentrum maakt er vervolgen begrijpelijke en toepasbare adviezen in de Schijf van Vijf. Met daarin de hoofdrol voor groenten en fruit, volkorengraanproducten, noten, gezonde vetten, peulvruchten en eieren. En ook een rol voor (vette)vis, zuivel en wat vlees. Ook vocht is belangrijk. Drink het liefst water, thee en koffie zonder suiker. Wij focussen ons daarnaast extra op vezelrijke voeding en op pure en zo min mogelijk bewerkte producten.

Vezels geven mij juist buikklachten, waarom wordt het wel aanbevolen?

Hoewel het eten van voedingsvezels belangrijk is voor een gezonde spijsvertering, kunnen vezels ook klachten geven. Het advies is daarom ook om niet zomaar de hoeveelheid vezels die je eet van de ene op de andere dag te verdubbelen. Je darm is die hoeveelheden niet gewend en komt in opstand. Het kan leiden tot een opgeblazen gevoel, gasvorming, diarree en zelfs verstopping wanneer je niet genoeg drinkt. Het is dus heel belangrijk om voldoende water te drinken. Meer vezels eten doe je liefst geleidelijk, je breidt de hoeveelheden dan enkele weken lang stap voor stap uit. Zo krijgt je darm de tijd om zich aan te passen. Mocht je vaak klachten krijgen na het eten van vezelrijke producten of andere voedingsmiddelen. Neem dan contact op met je huisarts.

Doneer