Het geheim achter de test

De test ‘hoe gezond is jouw buik?’ is samen met MDL-artsen en een diëtist ontwikkeld. We hebben de test gebouwd aan de hand van drie elementen: de inname van voedingsvezels, vocht en de dagelijkse beweging. Waarom zijn deze drie elementen zo belangrijk?

Voedingsvezel

Vezels zitten in plantaardige producten: groenten en fruit, maar ook peulvruchten, aardappelen en volkorenproducten. Hierin komen ze in verschillende hoeveelheden  voor.

Ook de samenstelling van vezels kan verschillen. Vezels zijn in te delen in de zogenaamde fermenteerbare als niet-fermenteerbare vezels. De fermenteerbare vezels worden in je dikke darmen afgebroken, en helpen zo in het beïnvloeden van de bacterie-samenstelling in je darmen. Niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken, en verlaten ongewijzigd je lichaam. Deze laatste groep is met name bedoeld om je stoelgang te bevorderen

Vezels zijn dus belangrijk voor een goede stoelgang, maar ook voor een goede samenstelling van de gezonde bacteriën in je darmen. Deze darmbacteriën beschermen je tegen ongewenste ziekmakers en spelen daarom een rol in het gezond houden van je lichaam.

Het dagelijks advies is om 30-40 gram vezels per dag te eten. Slechts 5% van de vrouwen en 10% van de mannen haalt deze norm. Het eten van 10 gram extra vezels per dag heeft op de lange termijn een gunstig effect op je bloeddruk, je cholesterol, het risico op coronaire hartziekten, darmkanker, borstkanker en diabetes mellitus type2.

Vochtinname

Wist je dat het belangrijk is om per dag 1.5 – 2 liter vocht binnen te krijgen Dat komt neer op 6 tot 8 glazen drinken per dag. Dat hoeft gelukkig niet alleen water te zijn. Koffie, thee en ander drinken tellen gewoon mee. Het is wel  slim om te kiezen voor ongezoete dranken en gefilterde koffie. Zonder suiker. Met vocht verwerken we voedingsstoffen in ons lichaam, scheiden we afvalstoffen uit en regelen we de lichaamstemperatuur.

Wist je trouwens dat elke dag 3 koppen groene of zwarte thee drinken het advies is volgens de nieuwe Schijf van Vijf ? En dat er ook wordt aangeraden geen alcohol te drinken, of in ieder geval niet meer dan 1 glas per dag?

Beweging

Regelmatige beweging is belangrijk. Je voelt je er fitter en mentaal beter door, en het kan je op de lange termijn ook bescherming bieden tegen veel vormen van kanker zoals darmkanker. Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten. Het gaat hierbij om matig intensief bewegen (wandelen, fietsen, tuinieren etc.). Bij overgewicht wordt 60 minuten beweging geadviseerd. Wist je trouwens dat de richtlijnen voor beweging, zoals opgesteld in Amerika , zelfs aanraden per week 150 minuten een matig-intensieve, of 75 minuten per week een intensieve aerobische fysieke activiteit te hebben?

Referenties:

Gray J. Dietary Fibre. ILSI Europe’s Concise Monographs and Report 2006. ISBN 90-78637-03-X.

Rastall RA. and Gibson GR. Recent developments in prebiotics to selectively impact beneficial microbes and promote intestinal health. Current Opinion in Biotechnology 2015, 32: 42–46.

Communicatie Mathus-Vliegen

RIVM, DNFCS 2007-2010 & 2012-2016

Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24

Physical Activity Guidelines Advisory Committee. Physical Activity Guidelines Advisory Committee Report, 2008. Washington, DC: US Dept of Health and Human Services; 2008.

Arem  H, Moore  SC, Patel  A,  et al.  Leisure time physical activity and mortality: a detailed pooled analysis of the dose-response relationship. JAMA Intern Med. 2015;175(6):959-967.

 

Download hier de gratis minigids over vezels. Een gids vol tips, inspiratie en vezelrijke recepten. Speciaal voor jou!

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven