Superlijst laat zien bij welke supermarkten gezonde keuze het makkelijkst is

13 oktober 2020

Kiezen voor gezonde voeding is iets makkelijker bij Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza, dan bij Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Superlijst Gezondheid’ van stichting Questionmark. Superlijst is de eerste ranglijst die vergelijkt wat Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. De lijst laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens.

Superlijst laat in een rapport zien welke supermarkten tot de voorlopers, middenmoot en achterblijvers behoren, als het gaat om het aanbieden en presenteren van gezonde keuzes. Uit het onderzoek blijkt ook dat de acht onderzochte supermarktketens allemaal nog onvoldoende maatregelen nemen om gezonde keuzes te stimuleren. Zo is gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders ongezond, liggen bij vrijwel alle kassa’s snoep en chocola voor het grijpen en lijken supermarkten geen duidelijke doelen te stellen om minder ongezonde producten te verkopen.

Het doel van Superlijst is dan ook niet om een winnaar aan te wijzen, maar aanbevelingen voor verbeteringen te doen waar alle supermarkten iets aan hebben.

Het onderzoek van stichting Questionmark is tot stand gekomen in samenwerking met Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. Zowel Questionmark als de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie willen dat gezonde voeding de norm wordt. Ongezonde voeding is op dit moment na roken de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren.

Bernique Tool, directeur van de Maag Lever Darm Stichting:

‘Gezonde voeding draagt bij aan een gezond spijsverteringsstelsel en dat zorgt voor een krachtige afweer. Ongezonde voeding wordt in verband gebracht met ernstige spijsverteringsziekten, zoals leververvetting, darmkanker en slokdarmkanker. De Maag Lever Darm Stichting staat voor een gezond eetpatroon met vezelrijke en onbewerkte voeding, o.a. gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding. Een gezonde supermarktomgeving draagt hier aan bij. Dat juichen wij van harte toe.’

Grote invloed supermarkten op voedingspatroon

Met Superlijst laat Questionmark supermarkten zien wat ze kunnen verbeteren in hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. Charlotte Linnebank, directeur Questionmark: “Het is cruciaal dat mensen beter geholpen worden om gezond te eten. 70 procent van ons dagelijks voedsel komt uit de supermarkt. Supermarkten hebben grote invloed op de keuzes die mensen maken. Die invloed kunnen ze gebruiken om klanten te helpen gezond te eten.”

Bron: The Question Mark

Doneer