Maak je weerstand winterklaar

25 november 2020

We zitten al enige tijd in de tweede coronagolf. En hoewel de besmettingscijfers voorzichtig omlaag gaan, is de verwachting dat corona ons de komende maanden nog flink in de greep zal houden. 
Met de winter voor de deur is het belangrijk om extra te investeren in onze gezondheid. Door gezond en vezelrijk te eten en voldoende te bewegen, verbeteren we onze weerstand en zijn we beter opgewassen tegen ziekteverwekkers zoals het coronavirus. Dit is geen kwestie van een eenmalige boost. Je weerstand bouw je stap voor stap op.

Gezonde spijsvertering en corona


Mensen die een betere weerstand hebben, zijn over het algemeen beter in staat om om te gaan met de gevolgen van een ziekteverwekker zoals corona. De spijsvertering en het afweersysteem zijn nauw met elkaar verbonden. Ongeveer 70% van de afweercellen bevinden zich in de darmen. De spijsvertering ondersteunt hiermee het afweersysteem. Door een gezonde leefstijl en gezonde voeding zorg je, ook in deze tijd van het coronavirus, niet alleen voor een gezond gewicht. Maar ondersteun je juist ook je weerstand via je darmen. Het coronavirus kan iedereen treffen. Mensen met verminderde weerstand moeten extra oppassen. De kans op besmetting  met het coronavirus is net zo groot als bij mensen met een normale afweer, maar de kans op een ernstiger verloop met mogelijke extra complicaties is wél groter. Het voorkómen van besmetting met corona blijft prioriteit en daarmee is het voor iedereen belangrijk zich te houden aan de landelijke richtlijnen. Daarnaast is het net zo belangrijk dat mensen een gezonde leefstijl aanhouden. Gezonde en vezelrijke voeding heeft daarbij een dubbele rol: ter ondersteuning van een gezonde spijsvertering en weerstand.

Met een goede darmgezondheid hou je het afweersysteem in topconditie


Een goed werkend afweersysteem kan ervoor zorgen dat een virus sneller wordt opgeruimd en dat de klachten milder zijn, of zelfs helemaal niet optreden. De conditie van je afweersysteem is afhankelijk van verschillende factoren waar je geen invloed op hebt, zoals genen en omgeving. Waar je wel wat aan kunt doen, is zorgen voor een goede darmgezondheid door een gezonde leefstijl.

Immunoloog en celbioloog Huub Savelkoul van de Wageningen Universiteit (WUR) beaamt dat: ‘Zolang er geen vaccin is, zal een groot deel van de Nederlandse bevolking besmet kunnen worden met het coronavirus en dus ook ziek kunnen worden. Hoe ziek iemand wordt, verschilt per persoon. Hoewel je er dus niet mee voorkomt dat je ziek wordt, kun je wel goed voor je darmgezondheid zorgen en daarmee je afweersysteem verbeteren. Een gezonde leefstijl helpt niet alleen om gezond te blijven, maar zorgt er ook voor dat je sneller herstelt van infecties of besmettingen, zoals het coronavirus.’

Microbioom en het coronavirus

De gezondheid van een persoon is mede afhankelijk van iemands leefstijl en de spijsvertering speelt daarin een cruciale rol. De spijsvertering doet meer dan het lichaam voorzien van belangrijke voedingstoffen. In onze darmen huist namelijk een miljoenenbevolking aan microben, zoals bacteriën. Dit microbioom helpt onder andere bij de groei en deling van afweercellen. Zo helpt het microbioom mee om een groot en sterk leger paraat te hebben om ziekteverwekkers tegen te gaan. Het microbioom houdt enorm van voedingsvezels en hangt samen met de darmgezondheid. Vezelrijke, onbewerkte en gevarieerde voeding met bijvoorbeeld volkorengraanproducten, noten, groente en fruit, zorgen voor een goede vezelinname.

Doneer