Bewust boodschappen doen – coronatips

2 april 2020

Coronatips: bewust boodschappen doen

Hamstergedrag, lege schappen, drukbezochte supermarkten: de impact van het coronavirus is bij het doen van de dagelijkse boodschappen goed te merken. Het is nu – meer dan ooit – belangrijk om goed voor elkaar én voor je gezondheid te zorgen. Om gezond en gevarieerd te eten. Daarmee zorg je goed voor je spijsvertering, die op haar beurt weer een belangrijke rol bij ons afweersysteem speelt. Want wist je dat 70% van je afweercellen zich in de darmen bevindt? Maar hoe zorg je dat je juist nu – op een veilige manier – de juiste boodschappen in huis haalt die bijdragen aan je weerstand, en daarbij voldoende overlaat voor anderen?

Een goede voorbereiding, het halve werk

Het advies moge duidelijk zijn: ga voorbereid op pad, koop wat je echt nodig hebt, hou je aan de voorzorgsmaatregelen zoals afstand houden en de hygiënevoorschriften en probeer je aantal bezoeken aan de supermarkt zoveel mogelijk te beperken. Bestel je boodschappen bijvoorbeeld online. En, minstens zo belangrijk: maak de juiste (gezonde!) productkeuzes.

Drie tips:

  1. Een goede voorbereiding, het halve werk
    Maak een lijstje en plan in wat je de komende week wil gaan eten, en zorg ervoor dat je de juiste producten hiervoor in huis haalt. Het basis boodschappenlijstje hieronder is een handig hulpmiddel. Ga ook niet met trek op pad, dat brengt je in verleiding om ongezonde keuzes te maken!
  2. Loop vooral langs de buitenste ring van de supermarkt
    Daar vind je meestal de verse en gezonde producten zoals groente, fruit, volkorenbrood, aardappelen, zuivel, vis en vlees(vervangers). De middelste rijen staan vooral vol met bewerkt en vaak ongezonder voedsel zoals frisdrank, snacks en snoep. Als je deze producten niet ziet, is de verleiding minder groot om ze mee te pakken.
  3. Kies slim
    Laat je niet misleiden door claims op etiketten. Bij de basisproducten uit onderstaand lijstje zit je sowieso goed. In geval van twijfel bij andere producten: in de ingrediëntenlijst op de verpakking lees je de ingrediënten van grote naar kleine hoeveelheid. De eerste paar ingrediënten zijn de hoofdingrediënten van een product. Over het algemeen geldt: hoe minder ingrediënten, hoe beter.

Staan er veel ingrediënten op die je niet kunt herleiden, ingrediënten waarvan je de naam nauwelijks uit kan spreken of ongezonde vetten en suikers? Dit zijn vaak bewerkte en minder gezonde producten. Kijk daarnaast in de voedingswaardentabel en kies voor producten met zoveel mogelijk vezels en zo weinig mogelijk verzadigd vet, suiker en zout. Vergelijk etiketten van soortgelijke producten met elkaar; je ziet dan al snel welke producten je beter kunt laten staan en wat de gezonde keuze is.

Rijk aan vezels of bron van vezels: wat betekent dat?

  • Bron van vezels
    • Het vezelgehalte van het product is minimaal 3 gram/100 gram of 1,5 gram/100 kcal.

  • Vezelrijk
    • Het vezelgehalte van het product is minimaal 6 gram/100 gram of 3 gram/100 kcal.

Van vullen naar voeden

Waarom gezond en gevarieerd eten juist nú zo belangrijk is? Dat zit zo: in onze darmen huist een miljardenbevolking aan bacteriën, gisten en schimmels: ons microbioom. Ons microbioom beschermt ons lichaam tegen schadelijke indringers van buitenaf en traint ons afweersysteem. Zo’n 70% van onze afweercellen bevindt zich in de darmen, en ons microbioom stimuleert de groei en deling van deze afweercellen. Het is dus zaak om goed voor je microbioom te zorgen en zo je weerstand optimaal te ondersteunen. Dat kan met pure, onbewerkte en vezelrijke voeding. Vezels zijn namelijk het lievelingskostje van onze gezonde darmbacteriën. Ze helpen ons microbioom in balans te houden en zijn daarmee dus essentieel voor een sterkere weerstand. Je vindt vezels terug in groenten, fruit, volkoren graanproducten, noten, zaden, pitten, aardappelen en peulvruchten.

Gezond eten en het coronavirus

Je leefstijl en je afweersysteem gaan (juist ook op langere termijn) hand in hand met elkaar. Zoals je hebt kunnen lezen, draagt gezonde (vezelrijke) voeding op langere termijn bij aan een sterke weerstand. Maar het krijgen van het coronavirus kan je er helaas niet mee voorkómen.

Wel kan een duurzame gezonde leefstijl je afweersysteem een extra steuntje in de rug geven om deze ‘indringer’ weer snel uit je lichaam te verwijderen. Bovendien kan een goedwerkend afweersysteem bijdragen aan een milder verloop van de ziekte. Reden genoeg dus om er een bewuste leefstijl op na te houden en zo te blijven bouwen aan je afweer!

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Gerelateerd nieuws

Verbeterde kansen dankzij vroege opsporing darmkanker

Half maart vorig jaar werd als gevolg van de coronamaatregelen het bevolkingsonderzoek darmkanker stopgezet om pas half mei weer op gang te komen. Bovendien daalde het aantal verwijzingen door huisartsen. Dit heeft tot een forse afname in het aantal diagnoses geleid. Maag-, Darm- en Leverarts Marcel Spanier (Rijnstate Ziekenhuis) en Leon Moons (UMC Utrecht) leggen uit wat de impact is.

19 maart 2021

Darmkankermaand van start met oproep André van Duin en Ernst Kuipers

De Maag Lever Darm Stichting en Stichting Darmkanker maken zich zorgen over de daling van het aantal diagnoses darmkanker als gevolg van de Corona-crisis. Aan het begin van Darmkankermaand maart roepen zij, samen met ex-patiënt André van Duin en bestuursvoorzitter Erasmus MC Ernst Kuipers, iedereen op extra alert te zijn op de alarmsignalen van darmkanker en met klachten naar de huisarts te gaan.

1 maart 2021

Wereldkankerdag 4 februari 2021

We maken ons zorgen over de daling van het aantal diagnoses darmkanker en andere spijsverteringskankers als gevolg van corona. Voor de meeste soorten kanker geldt, dat hoe eerder de ziekte wordt ontdekt, hoe groter de kans op genezing en een betere kwaliteit van leven. Wees daarom alert. Heb je klachten, verergeren ze of maak je je zorgen? Meld het bij je huisarts, bij het ziekenhuis of op een eerstehulpafdeling als dat nodig is.

3 februari 2021

Doneer