Massale vezeldip op zaterdag

Gepubliceerd op: 7 november 2019

‘Massale vezeldip op zaterdag’

Nederlanders eten te weinig vezels, met duidelijke dip in het weekend.

We eten massaal te weinig vezels en vooral op zaterdag vinden we het lastig de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te halen. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van een onderzoek van de Wageningen University & Research  (WUR) in samenwerking met onder andere de Maag Lever Darm Stichting. Het onderzoek moet uitwijzen of de vezelinname bij gezonde mensen verhoogd kan worden, door gepersonaliseerd voedingsadvies te geven. Onlangs werden de voorlopige resultaten gepresenteerd.  
appels fruit

Nederlanders eten massaal te weinig vezels, terwijl deze van groot belang zijn voor een gezonde spijsvertering en daarmee een goede algehele gezondheid. Het advies ligt op 30 gram vezels per dag voor vrouwen en 40 gram vezels per dag voor mannen. We krijgen echter gemiddeld slechts 18 (vrouwen) tot 22 gram (mannen) binnen, zo blijkt uit de Voedselconsumptiepeiling van het RIVM. Dit probleem wil de Maag Lever Darm Stichting in samenwerking met de onderzoekers van de WUR oplossen. “De eindresultaten van het project laten nog even op zich wachten, maar we kunnen nu wel al zien dat mensen een opmerkelijke ‘dip’ in hun vezelinname op zaterdag ervaren”, aldus onderzoeker Iris Rijnaarts.

Zaterdagdip

“Mensen vinden het op zaterdag dus moeilijker om genoeg vezels te eten. Hoe dat komt? Mogelijk spelen een andere dagindeling en een ander ritme een grote rol. Er liggen meer verleidingen op de loer en onze discipline om gezond te eten ligt lager. Een snelle hap in bijvoorbeeld de voetbalkantine is dan snel gekozen”, vertelt Iris. Terwijl het met een aantal kleine en slimme aanpassingen heel goed te doen is om extra vezels op de teller te zetten.

Voetbalveld gezin

Van vullen naar voeden: vezel-up je zaterdag

Kortom: we kunnen wel wat extra tips gebruiken als het gaat om vezels op zaterdag. Drie dingen die je vanaf komend weekend al kan toepassen.

  1. Kies voor kleine, maar slimme aanpassingen.
    Want de meeste extra vezels zet je op de teller door een paar slimme wisseltrucs. Kies voor volkorenbrood of 100% volkorenproducten in plaats van tarwebrood of -bloem. Pak zilvervliesrijst in plaats van gewone rijst. En stop die extra stuks fruit in je tas of neem een handje noten voor die extra vezels (en maak daar een gewoonte van in je dagplanning!). Win-win, want door de verzadigende werking van vezels krijg je minder snel trek in tussendoortjes! Deze vezelmeter laat precies zien welke producten de meeste vezels bevatten.
  2. Trek in een tussendoortje?
    Tip bij zoete trek: maak van tevoren wat lekkere vezelrijke snacks die je zoete trek stillen. Zoals koekjes van havermout, of kokos-dadelballetjes. Hartige trek? Voordat je die zak chips lostrekt of bitterballen in de pan gooit, doe je voordeel met een van deze hartige snacks. Voedzaam én lekker; beloofd!
  3. Soep!
    Een geliefde maaltijd of lunch in het weekend is voor velen een kom soep. In plaats van te kiezen voor soep met een heldere bouillon, maak je snel een vezelrijkere, voedzame variant. Kies voor gepureerde groenten als basis. Zoete aardappel, pompoen, tomaat, paprika of knolselderij: de keuze is reuze. En voeg er bijvoorbeeld peulvruchten zoals linzen aan toe.

Deelnemers van de studie aan het woord:

“Ik bekijk nu nog steeds de etiketten in de supermarkt. Dat is eigenlijk heel handig.”

“Ik zorg thuis voor het avondeten. Mijn hele gezin deed dus mee.”

“We konden met aanpassingen van ons eigen voedingspatroon aan de slag. Wel handig.”

Het onderzoek

Het onderzoek maakt onderscheid tussen twee groepen deelnemers. De eerste groep deelnemers kreeg voorlichting over vezels via brochures van het Voedingscentrum en de MLDS. Ook werden zij doorverwezen naar de websites van beide partijen, met daarop meer vezeltips. De tweede groep kreeg een persoonlijk vezeladvies via een applicatie. “We richten ons in het advies op laagdrempelige aanpassingen van het voedingspatroon van de deelnemers. Van crackers naar volkoren crackers bijvoorbeeld. Of van rijst naar zilvervliesrijst. Een extra stuk fruit. Al met al kleine aanpassingen die een groot verschil in vezelinname kunnen verzorgen.

Men vond het ontbijt het makkelijkst aan te passen naar een vezelrijker alternatief, en het avondeten het moeilijkst. We merken nu al dat mensen een zo concreet mogelijk vezeladvies nodig hebben. Dus liefst op productniveau”, aldus Iris. “Ook zien we dat mensen het fijn vinden om meer inspiratie (zoals recepten) te ontvangen en meer persoonlijke feedback van een begeleider. De complete resultaten van het onderzoek hopen we begin 2020 bekend te maken.”

Het onderzoek is een samenwerking tussen Wageningen University & Research, de Maag Lever Darm Stichting, TNO, Bolletje, Kellogs, Sensus en Sonneveld.

Bron: Maag Lever Darm Stichting, Wageningen University & Research 

Naar boven