Jaarverslag 2016 | Hoogtepunten

Wat hebben we in 2016 bereikt?

Jaarverslag_OnzeDroom

We werkten aan het verwezenlijken van onze droom:
een gezonde buik voor iedereen. Dat deden we onder andere door een nieuwe strategie en een verbreding van het wetenschappelijk onderzoeksprogramma.

INKOMSTEN EN UITGAVEN

In 2016 ontvingen we een bedrag van EUR 7.109.220. Van onder andere donateurs, het bedrijfsleven en via de collecte. Van dat bedrag is 89,2% ten gunste gekomen aan de doelstellingen (wetenschappelijk onderzoek en voorlichting) van de Maag Lever Darm Stichting.

Jaarverslag_InkomstenUitgaven

ZUIDERZEE  KLASSIEKER

Jaarverslag_ZuiderzeeKlassieker

SAMENWERKINGEN

In 2016 werkten we veel samen met andere partijen, bijvoorbeeld patiëntenverenigingen. Samen met de Stomavereniging, CCUVN, PDSB en SPKS vroegen we aandacht voor het landelijke tekort aan openbare toiletten.

Jaarverslag_Waarkaniknaardewc

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK

In 2016 ontvingen we 75 aanvragen voor wetenschappelijk onderzoek vanuit de medische sector. Daarvan hebben we aan 25 onderzoeksprojecten subsidie toegekend in vijf programma’s.

Onder de 25 onderzoeken bevinden zich  baanbrekende projecten als Fit4Surgery, een programma om darmkankerpatiënten sneller te laten herstellen na een operatie. Een ander voorbeeld is de poeptransplantatie, een behandelmethode die in de toekomst mogelijk het verschil kan maken voor patiënten met chronische darmontstekingsziekte colitis ulcerosa. Ook worden er leveronderzoeken gefinancierd, bijvoorbeeld de studie die kan leiden tot een nieuwe diagnostische test van de leverziekte NASH.

Jaarverslag_OnderzoeksProgramma
Jaarverslag_Website

VOORLICHTING

Op onze website hielden we voorlichtingsteksten up to date, waardoor miljoenen mensen toegang hebben tot toegankelijke en met artsen afgestemde medische informatie. Ook werden er duizenden brochures besteld, die een gemiddelde waardering kregen van een 8.

Jaarverslag_Bedankt

MEER LEZEN?
Download hier ons populair jaarverslag

Download het jaarverslag