Zo hoeft gezond eten niet duur te zijn

Zo hoeft gezond eten niet duur te zijn

Om er een gezonde leefstijl op na te houden, hoef je echt niet dagelijks te ontbijten met onbekende exotische vruchten, de meest vreemde graansoorten of dure superfoods waarvan je de naam niet kunt uitspreken. Het is dan ook een hardnekkige mythe dat gezond eten duur zou zijn. Integendeel! Een gezonde leefstijl die ook vriendelijk is voor de portemonnee; met deze praktische tips is het haalbaar.

Slim kopen, slim koken en slim bewaren. Dat is het motto waarmee je al snel flink kunt besparen op gezonde voeding. Wij verzamelden de handigste tips.

Slim kopen

Het klinkt eenvoudig en misschien al bekend in de oren, maar werkt echt. Slim inkopen? Dat doe je zo:

  • Neem ook gerust eens diepvriesgroenten en -fruit. Wat veel mensen niet weten, is dat deze producten minstens zo gezond zijn als verse groenten. Zij worden direct van het land verwerkt en ingevroren, maar zijn vaak een stuk goedkoper dan de verse varianten. Tip: tuinbonen of doperwten zijn heel vezelrijk en betaalbaar, je vindt ze (ook) in het vriesvak
  • Groenten en fruit van het seizoen zijn vaak goedkoper. En hartstikke gezond! Wist je bijvoorbeeld dat boerenkool – bij ons vaak een ondergeschoven kindje onder de groenten maar heel betaalbaar – in Amerika als dé superfood wordt gezien?

Wist je dat boerenkool in Amerika een echte superfood is?

  • B-merken doen kwalitatief vaak niet onder voor A-merken, maar zijn meestal veel goedkoper. Kijk naar de ingrediënten op de verpakking om ze na te gaan welk product de gezondste keuze is.
  • Kies je voor verse groenten, vermijd dan de kant-en-klaar gesneden assortizakken, deze zijn vaak een stuk prijziger.
  • Peulvruchten zoals linzen en kikkererwten behoren tot de goedkoopste voedingsproducten in de supermarkt. Ze bevatten veel vezels, vitaminen en eiwitten. Een prima vleesvervanger. Wist je overigens dat tahoe en ei ook geschikt zijn als vleesvervanger?

Peulvruchten zijn goedkoop én hartstikke gezond: rijk aan vezels, vitaminen en eiwitten... 

  • Doe je voordeel met hard discounters als Aldi en Lidl. Het assortiment is er grotendeels beperkt tot de basisproducten. Je komt er dus minder in de verleiding en het verschil zie je op de kassabon! Of doe je inkopen op de markt, dat scheelt vaak veel geld. Vooral aan het einde van de dag zijn de producten daar goedkoop!
  • Zoek naar goedkopere alternatieven van gezonde producten. Noten bijvoorbeeld zijn erg gezond. Maar ook kostbaar. Kies daarom eens voor ongezouten pinda’s. Officieel gezien geen noot, maar het levert wel dezelfde gezondheidsvoordelen op.
  • Check altijd je voorraadkasten en koelkast voor je boodschappen gaat doen. Maak een boodschappenlijst en een weekplanning met alleen die dingen die je echt nodig hebt en nog belangrijker: houd je hieraan. Nog zo’n open deur: het is niet slim om te winkelen als je honger hebt.
Winkelkarretje supermarkt kleiner
Hummus verkleind

Beleg je boterham ook eens met zelfgemaakte spreads, zoals hummus

Vezelrijke voeding werkt verzadigend en helpt je daarnaast om je spijsvertering gezond te houden. 

Slim koken

Wat je zelf maakt, is nu eenmaal vaak lekkerder dan? Slim koken en eten? Daar helpen de volgende tips je bij:

  • Wees creatief met restjes! Heb je voor een bepaalde maaltijd maar een deel van een versproduct nodig? Bedenk dan gelijk hoe je de rest kunt gebruiken voor een maaltijd op een andere dag. Van restjes groenten maak je bijvoorbeeld in een handomdraai een groenteomelet met brood. Of vul een dag in met een pan groentesoep en doe er peulvruchten door om er een maaltijdsoep van te maken.
  • Maak dubbele boterhammen met beleg en wat plakjes groente of fruit voor extra smaak en bite. Broodbeleg als kaas of vleeswaar is namelijk vaak kostbaar en zo wordt het nog gezonder ook! Beleg je boterham ook eens met zelfgemaakte hummus, een low-budget spread van peulvruchten.
  • Probeer je eigen lunch mee te nemen naar werk. Zo voorkom je dat je in de kantine voor minder gezonde en duurdere alternatieven kiest.
  • Door drie keer per dag gezonde verzadigende maaltijden te eten met volkoren producten, veel groenten en genoeg eiwitten (elke dag je handje noten, vlees of vleesvervangers) heb je veel minder trek in (dure) tussendoortjes. Vezelrijke voeding werkt verzadigend en helpt daarnaast om je spijsvertering gezond te houden. Zo’n 30 tot 40 gram vezels per dag is aanbevolen!
  • Vermijd daarnaast kant-en-klaar maaltijden. Deze zijn vaak niet alleen prijzig, maar ook nog een stuk minder gezond.
  • Kook met producten die in de aanbieding zijn en daag jezelf uit! Van lang houdbare producten en diepvriesproducten kun je gemakkelijk een voorraadje kopen, als je genoeg plek hebt.
  • Wen jezelf aan het drinken van kraanwater of thee zonder suiker in plaats van frisdrank. De gezondste drank is namelijk het goedkoopst: kraanwater! Dat scheelt niet alleen in je portemonnee, maar per longdrinkglas frisdrank ook 6 suikerklontjes en zo’n 100 calorieën. Win-win dus!
  • Onze hersenen geven pas 20 minuten nadat we zijn gaan eten het signaal van verzadiging. Eet dus heel rustig en met aandacht. Je eet dan vaak vanzelf minder.
  • Door te koken op maat, gooi je minder eten weg. Met een speciale maatbeker, het Eetmaatje, kun je eenvoudig porties pasta, rijst en couscous afmeten zonder weegschaal. Kijk hier hoe je jouw (gratis!) Eetmaatje ontvangt. Wegen kan natuurlijk ook. Reken dan voor een volwassene een portie rijst/couscous van 100 gram en van alle pastasoorten 75 gram.
Drinken

Het gezondste drankje is het goedkoopst: kraanwater!

Slim bewaren

En tot slot: slim bewaren. Want met een juiste manier van bewaren, vergroot je de houdbaarheid aanzienlijk. In Nederland verdwijnt per persoon zo’n 41 kilo ‘goed voedsel’ per jaar in de afvalbak. En dat is zonde. En vaak ook overbodig, als je met onderstaande rekening houdt:

  • Voor koelverse producten geldt dat deze het langst goed blijven in een koelkast die op 4 graden staat. Laat deze producten nooit lang buiten de koelkast staan. Bijvoorbeeld een pak melk dat een uur op tafel staat, is gelijk een dag korter houdbaar dan de THT-datum.
  • Je kunt sommige producten juist beter niet in de koelkast bewaren, zoals komkommer, courgette, paprika en banaan. Appels, bloemkool en bijvoorbeeld eieren blijven juist weer langer goed in de koelkast. Het Voedingscentrum heeft een handige online module ontwikkeld om bewaaradviezen te checken. Je hoeft alleen maar je product in te vullen!
  • Een TGT-datumaanduiding (Te Gebruiken Tot) of een THT-datum (Tenminste Houdbaar Tot) kun je het beste als volgt interpreteren. Neem de TGT serieus en gooi een product na het verlopen van de TGT-datum altijd weg. Met de THT-datum kun je veel soepeler omgaan: in de praktijk zijn de producten soms nog vele weken, maanden of soms zelfs jaren (producten in blik/droog bewaarde suiker en zout) langer houdbaar. Gebruik voor het beoordelen hiervan je zintuigen en je eigen gezonde verstand.

Jaarlijks verdwijnt per persoon zo'n 50 kilo 'goed voedsel' in de afvalbak. Dat is zonde, en vaak ook overbodig!

bord groenten

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Naar boven