Vezels. Onze buik heeft ze hard nodig. Maar waarom dan eigenlijk? En vooral: hoe zorg ik dat ik voldoende vezels binnenkrijg? Iets waar de gemiddelde Nederlander zo direct het antwoord niet op weet. Want terwijl jij je ontbijtje – een oer-Hollandse boterham met kaas - op zit te peuzelen, vliegen de foodbloggers, voedingshypes en bijzonderste Instagramontbijtjes razendsnel voorbij in je newsfeed. We weten simpelweg soms gewoon niet meer wat de basis is voor een gezonde buik. Daarom hier, voor eens en altijd, de ins en outs over vezels

Waar zijn vezels goed voor?

Vezels, ook wel voedingsvezels genoemd, zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen bij aan een verzadigd gevoel na het eten. Vezels zijn er in verschillende soorten en maten, met ieder weer een eigen effect op ons lichaam. Je buik heeft al deze verschillende soorten vezels nodig om goed te kunnen functioneren. Er is een onderscheid te maken tussen fermenteerbare en niet-fermenteerbare vezels. Fermenteerbare vezels zijn vezels die door bacteriën worden afgebroken in de dikke darm. Ze leveren een beetje energie, maar houden vooral de massa in de darm soepel en zorgen voor een goede doorstroom, wat de stoelgang bevordert. Niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken. Ze verlaten het lichaam ongewijzigd. Deze vezels leveren geen energie, maar vergroten het volume van de darminhoud, wat weer bevorderlijk is voor de stoelgang. Ook hebben ze een verzadigende werking; je krijgt er een vol gevoel van.

aardappel

Waar zitten ze in?

Voedingsvezels zijn voornamelijk afkomstig uit de celwanden van planten. Belangrijke bronnen van vezels zijn groente, fruit, aardappelen, brood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten. Als je kijkt naar de twee soorten vezels, fermenteerbaar en niet-fermenteerbaar, dan kun je fermenteerbare vezels vooral terugvinden in bonen, linzen, bananen, muesli, pasta, aardappel en brood. De niet-fermenteerbare vezels zitten vooral in tarwe, groenten, erwten, kool en bijvoorbeeld appels.

appel

Waarom zijn volkorenproducten beter?

Bij het vermalen van graankorrels tot bloem of het pellen van rijst voor niet-volkoren producten, wordt een groot deel van de vezels verwijderd. Daarom zijn volkoren graanproducten (volkorenbrood, volkoren pasta) en zilvervliesrijst rijker aan vezels dan andere soorten brood, reguliere pasta en witte rijst. Probeer dus altijd voor het meest vezelrijke alternatief, dus volkoren, te kiezen.

Wil je weten hoe gezond jouw buik is? Eet je genoeg vezels? Drink en beweeg je voldoende? Doe de test op hoegezondisjouwbuik.nl!

volkoren-brood
Doneer