Veel mensen houden ervan, deze tijd van het jaar. De vele lichtjes en gezelligheid heeft echt iets bijzonders. En naast een mooi versierde kerstboom en kaarsjes, hoort daar natuurlijk ook lekker eten bij. Grote kans dat jouw agenda de komende weken uitpuilt met vele brunches, borrels en diners. Heel gezellig natuurlijk, maar hoe houd je nu ook tijdens de feestdagen een gezond, vezelrijk én tegelijk ook lekker eetpatroon aan? Speciaal voor jou een flink aantal tips:

Brunch-inspiratie

Zeg je brunch? Dan zeggen wij brood! Want brood is nu eenmaal populair bij iedere brunch. Vaak is een groot deel van het brood wit. Verschuif dit eens naar volkoren brood, daar zitten veel meer vezels in. En vezels zijn weer goed voor je spijsvertering. Ook tijdens de feestdagen is dat fijn! Je kunt de tafel er ook met veel vezels heel feestelijk gedekt uit laten zien, want je kunt volop variëren:

  • Qua vorm van het brood (boterhammen, ronde/vierkante/piramidevormige broodjes).
  • Qua soort brood (zonder iets erop, met pitten, met zaden, gewoon volkoren of volkoren meergranen, gist- of desembrood).
  • Qua variatie tussen volkoren krentenbrood of -mueslibrood, roggebrood, volkoren crackers, matzes of knäckebröd.
  • Qua do-it-yourself vormen: koop bijvoorbeeld uitsteekvormpjes van een kerstboom of ster, rooster wat volkoren boterhammen en steek er leuke vormen uit.
  • Qua beleg: maak er bijvoorbeeld sandwiches van met hummus, bijvoorbeeld in combinatie met avocado of wat reepjes gegrilde groenten. Of maak zelf guacamole!

Maak daarnaast voor iedereen een klein glaasje met onderin een laagje (soja)yoghurt of kwark, daarop een verse fruitsalade met fruit naar smaak en garneer met wat geschaafde amandel, fijngehakte hazelnoten of walnoten. Het ziet er niet alleen leuk uit, maar het is ook nog eens heel lekker en gezond!

Vezelrijke-voeding-op-tafel-verkleind-300x173
gezonde-kerst

Borrelhap-inspiratie

Een borrel zou zonder lekkere hapjes geen borrel zijn… En gelukkig kan en mag dat ook! Echter wordt er soms zoveel gegeten dat de gasten niet eens meer trek hebben in het diner. En dat is natuurlijk zonde. Onze eerste tip is dus ook om wel wat lekkers te serveren, maar niet teveel. De volgende tip is om voor vezelrijke hapjes te kiezen. De volgende borrelhapjes zijn heel lekker én passen in een vezelrijk en gezond voedingspatroon. Het voordeel: ze vullen flink dus je eet er minder snel van door. Win-win, zeggen wij!

Hier volgen er tien:

  1. Noten (liefst ongezouten) of studentenhaver
  2. Ontpitte dadel met een walnoot als vulling of wat pindakaas of notenpasta erin
  3. Olijfjes, eventueel lekker gemarineerd
  4. Spiesje met kerstomaatjes, stukjes mozzarella en een basilicumblaadje
  5. Volkoren toastjes met hummus of groentespread
  6. Zelfgemaakte guacamole (avocadopuree) met nacho chips
  7. Reepjes rauwkost met een dip zoals hummus of kwark met wat kerriekruiden erdoor
  8. Roggebroodrondjes of -vierkantjes met een plakje biet en stukje haring
  9. Stukjes bleekselderijstengel met in de holte wat lekkere blauwschimmelkaas
  10. Krokant gebakken kikkererwten uit de oven; een vezelrijke en lekker gekruide vervanging van borrelnootjes

Diner-inspiratie

Tijd voor het diner: voor velen het hoogtepunt van de feestdagen. Vlees krijgt dan veelal een hoofdrol. Onze tip: geef groenten eens een hoofdrol – dat hoeft écht niet saai te zijn!

  • Begin al met een voorgerecht. Maak een lekkere salade of groentesoep om als voorgerecht te serveren. Doordat een salade of soep meestal licht verteerbaar is, hebben de gasten ook nog trek in het hoofdgerecht. En dat is wel zo fijn, na al jouw inspanningen.
  • Serveer bij het hoofdgerecht meerdere groenten. Combineer bijvoorbeeld een warme groente en een koude groente. Zo heb je volop variatie en komt iedereen aan zijn trekken. Wat dacht je van deze gegrilde groenteschotel?
  • Zet op diverse plekken op tafel ook wat snoepgroenten. Ze zijn vooral populair bij kinderen.
  • Een warm en winters bijgerecht is zo gemaakt: neem bijvoorbeeld tuttifrutti. Tuttifrutti is gemengd gedroogd ontpit fruit. Even wellen en koken en je hebt een heerlijk warm bijgerecht. Hetzelfde geldt voor zelfgemaakte appelcompote of gestoofde peertjes.
  • Geen zin in warm fruit? Doe dan wat vers of gedroogd fruit door de salade. Gehalveerde druiven en stukjes verse ananas of sinaasappel zijn hier heel geschikt voor. Rozijnen of stukjes vijg door een koolsalade smaken ook heel lekker. Ook nootjes en olijven zijn lekker in een salade en maken deze salade extra vezelrijk én lekker.
  • Zoek een toetje met fruit, dan levert deze gang je ook nog eens extra vezels op.

En tot slot: ben je (last-minute) op zoek naar een makkelijk, lekker én gezond kerstrecept? Dan is deze zeebaarsfilet met pastinaakpuree een aanrader! 

 

Een fijne, vezelrijke kerst en eet smakelijk!

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Doneer