Nieuwe regels voor 'volkoren' op etiketten

Kun je er als consument vanuit gaan dat een product waar ‘volkoren’ op de verpakking staat, uit 100% volkorenmeel bestaat en daarmee de beste keuze is? Voor brood geldt dat gelukkig wel. Maar voor andere bakkersproducten zoals crackers, beschuit en koekjes gelden sinds kort nieuwe afspraken. Nieuwe wetgeving die het nóg belangrijker maakt om etiketten te lezen…

supermarkt-brood-vezels

Volkoren: de regels

We zullen je de nieuwe regels in een notendop uitleggen. Qua wetgeving verandert er voor volkorenbrood niets. Brood mag namelijk alleen ‘volkoren’ genoemd worden als het van 100% volkorenmeel is gemaakt. Voor andere bakkerijproducten (zoals crackers, beschuit, koekjes en ontbijtkoek) was de afspraak altijd dat een product ten minste 50% volkorenmeel moest bevatten. Dan mocht de bakker het ‘volkoren’ noemen. Deze afspraak komt nu te vervallen. 

Een bakkerijproduct dat anders is dan brood, mag nu ook ‘volkoren’ genoemd worden als het minder dan 50% volkorenmeel bevat. Dat houdt in dat in deze ‘volkoren’ bakkerijproducten voor een groter gedeelte uit bloem kunnen bestaan. Helaas is dat een minder gezonde keuze dan een product dat van 100% volkorenmeel is gemaakt. Deze  producten bevatten al snel veel minder vezels. De Bakkerijsector en de NVWA raden daarom de bakkers aan om de oude 50 procent-grens wel aan te houden. Dit om er voor te zorgen dat consumenten niet in verwarring raken. En ook omdat producten van volkorenmeel belangrijke effecten op de gezondheid hebben.

 

Etiket lezen

Van de NVWA mag de bakker nu dus bij het maken van een volkoren product, een groter deel van het volkorenmeel vervangen door bloem. Wel moet op het etiket staan welk percentage van het meel ook echt volkoren is. Dit staat dan bijvoorbeeld op het etiket in de ingrediëntenlijst.

(Volkoren)meel versus bloem: hoe zit het ook alweer?

Brood is gemaakt van graan. Van tarwe bijvoorbeeld. Of van spelt, haver, maïs, gerst of rogge. Het verschil tussen bruinbrood en volkorenbrood ligt in het gebruik van volkorenmeel en/of bloem. Volkorenbrood is voor 100 procent gemaakt van volkorenmeel, terwijl bruinbrood bestaat uit een combinatie van volkorenmeel en bloem. Volkorenmeel is gemaakt van de gehele graankorrel en bevat daarom de meeste vezels, vitamines en mineralen. Bloem is gemaakt van het binnenste deel van de korrel en bevat dus veel minder vezels. In het binnenste deel van de korrel zitten namelijk vooral koolhydraten en wat eiwitten. Je kunt je daarom wel voorstellen waarom volkorenbrood zo’n goede keuze is!

Vergrootglas-brood-shutterstock-2-klein (2)

Misleiding over volkoren?

Enerzijds zou je kunnen concluderen dat deze nieuwe regels misleiding in de hand wekken. Zo zouden producenten sneller de term ‘volkoren’ kunnen gebruiken, ook als een product nauwelijks uit volkorenmeel bestaat.

Anderzijds was deze groep zogenaamde ‘volkoren’ producten altijd al lastig. In tegenstelling tot volkorenbrood, bestonden ze namelijk meestal niet voor 100% uit volkorenmeel (minstens 50%) en dat was al verwarrend voor veel consumenten.

Wel zijn de producenten vanaf nu verplicht om de hoeveelheid van vervanging van volkorenmeel door bloem op het etiket te vermelden. Je zou vanaf nu dus op het etiket moeten kunnen lezen hoe hoog het percentage volkorenmeel is. Ook moeten producenten het vervangende of aanvullende ingrediënt van de volkorenmeel (bijvoorbeeld tarwebloem) vermelden in de buurt van de productnaam.

Volkoren producten zijn belangrijk voor een goede (buik)gezondheid. Volkoren bevat namelijk veel vezels. Vezels dragen bij aan een gezonde spijsvertering: ze kunnen buikklachten zoals verstopping en diarree voorkomen en verminderen. Het eten van volkoren graanproducten kan bovendien het risico op darmkanker verlagen. Aan de slag met volkoren? Onze gratis minigids over vezels bevat volop receptinspiratie en handige tips over vezels en volkoren!

Vergrootglas brood shutterstock (2) klein

"Naast 'volkoren' zie je vaak ook voedingsclaims als ‘bron van vezels’ of ‘rijk aan vezels’ op het etiket terug."

Om de juiste keuze te maken bij bakkersproducten zoals crackers, ontbijtkoek of beschuit, kun je zowel de ingrediëntenlijst als de voedingswaardetabel checken. In de ingrediëntenlijst kun je lezen hoeveel volkorenmeel het product bevat. In de voedingswaardetabel zie je het aantal gram vezels per 100 gram van het product. Hoe hoger het percentage volkorenmeel en hoe hoger het vezelgehalte per 100 gram, hoe beter. Lees hier onze snelcursus etiketten lezen.

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Doneer