We horen het regelmatig om ons heen: mensen die hun dagelijkse portie brood verbannen of vermijden. Dit doen zij bijvoorbeeld vanwege het koolhydraatarme dieet dat zij volgen. Deze ‘koolhydraatarme’ hype houdt nu al langere tijd aan. Misschien heb je zelf ook wel eens een periode koolhydraatarm gegeten of anders ken je misschien wel iemand die dit doet. Wij gingen op onderzoek uit en stelden de hamvraag: hoe gezond is het vermijden van koolhydraat bevattende producten als brood nu eigenlijk?  

 

ontbijt-brood-jam-300x225

De koolhydraatarme trend

Eerst nog een kleine duik in de geschiedenis. Want waar komt deze overtuiging vandaan? Het boek ‘Broodbuik’ van William Davis heeft zeker bijgedragen aan de trend om koolhydraatarm te eten. Brood wordt in dit boek gezien als een grote boosdoener. Ook zetten diëten als Atkins en het Scarsdaledieet koolhydraten in de slechte hoek. Deze diëten zijn met name gericht op het verliezen van gewicht. Door bijna alle koolhydraten te laten staan, mis je veel calorieën. Als je dan in plaats van deze koolhydraten maar een beetje meer eiwitten en vetten eet, is het logisch dat je afvalt. Maar wat blijkt? Vaak vinden mensen het moeilijk om vol te houden en vervallen zij na het dieet weer in hun oude gewoonten.

De gezondheidsraad adviseert voor volwassenen een vezelconsumptie van 30-40 gram per dag. Het volgen van een koolhydraatarm dieet wordt afgeraden, juist omdat het kan leiden tot een te hoge inname van verzadigd vet en te lage inname van fruit, voedingsvezels, vitaminen en mineralen.

Slimme keuze?

Voor een gezond en actief persoon is het helemaal niet slim om minder koolhydraten te gaan eten. Iedereen heeft koolhydraten nodig voor de hersenfunctie. Ook zijn koolhydraten een belangrijke energiebron voor activiteiten. Bovendien leidt een koolhydraatarm dieet er helaas vaak toe dat je te weinig vezels binnenkrijgt. Dat komt doordat je bijvoorbeeld graanproducten laat staan of hiervan te weinig eet.

In plaats van dat je minder koolhydraten eet, kun je beter letten op de producten waar de koolhydraten in zitten. Een algemene richtlijn is dat producten die in de Schijf van Vijf van het voedingscentrum vallen, een gezonde keus zijn. Dit zijn koolhydraatrijke producten waar naast vezels ook belangrijke vitaminen en mineralen in zitten.

In de tabel hieronder zie je de aanbevolen hoeveelheden van een aantal gezonde koolhydraatrijke producten voor een volwassen vrouw en man.

Product Vrouw Man
Porties fruit 2 2
Volkoren boterhammen of = broodvervangers 4-5 6-8
Opscheplepels volkoren graanproducten (zilvervliesrijst of volkoren pasta) of kleine aardappels 4-5 4-5
Opscheplepels peulvruchten als vleesvervanger (1 x per week) 2-3 2-3

"In plaats van dat je minder koolhydraten eet, kun je beter letten op de producten waar de koolhydraten in zitten. Een algemene richtlijn is dat producten die in de Schijf van Vijf van het voedingscentrum vallen, een gezonde keus zijn."

 

Lees hier alles over de vernieuwde Schijf van Vijf

Brood

Brood een dikmaker?

Nee, brood op zich is geen dikmaker. Brood bevat niet zoveel calorieën. Natuurlijk geldt voor alles, dat als je er te veel van eet dat je er dik van kunt worden. Maar, als je je houdt aan de aanbevolen hoeveelheden brood en als je kiest voor de juiste hoeveelheid en het juiste soort beleg, dan word je van brood niet dik! Je kunt er natuurlijk voor kiezen om af en toe brood af te wisselen met muesli, knäckebröd of andere volkoren graanproducten zonder veel toegevoegd suiker en vet.

Havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd zout en niet te veel suiker, staan in de Schijf van Vijf in het vak ‘brood en graanproducten’.

Vergrootglas-brood-shutterstock-2-klein (2)

Gezonde koolhydraatrijke producten

Als je van de gezonde koolhydraatrijke producten veel minder gaat eten, krijg je te weinig koolhydraten binnen. Ook is de kans groot dat je te weinig vezels, vitaminen en mineralen binnen krijgt. Met als gevolg dat je snel weer trek krijgt én dat je belangrijke voedingsstoffen mist. Denk hierbij aan bijvoorbeeld vitamine B en C en mineralen zoals magnesium, ijzer en jodium.

Het blijkt dat veel Nederlanders veel ongezonde koolhydraatrijke producten eten, zoals wit brood, witte crackers, witte rijst, niet-volkorenpasta, koek, snoep en met suiker gezoete dranken. Dit betekent ook dat zij de vezels, vitamines en mineralen missen. Dat betekent dat zij eigenlijk alleen maar ‘lege’ calorieën binnenkrijgen

Toch koolhydraatarm eten?

Het kan zo zijn dat een diëtist je adviseert om minder koolhydraten te eten. In dat geval raden wij je aan dit advies op te volgen. En als je om medische redenen toch op koolhydraten moet letten, schrap dan als eerste de eerdergenoemde ongezonde koolhydraatrijke producten. Wil of moet je nog verder bezuinigen op koolhydraten, houd dan de 2 stuks fruit per dag en de wekelijkse portie peulvruchten er in ieder geval gewoon in. Eet het fruit in het geheel en niet als vruchtensap. Met een vruchtensap krijg je namelijk in korte tijd veel koolhydraten binnen. En je raakt er minder door verzadigd, dan dat je het fruit in het geheel eet. En zorg dat wat je aan brood eet, echt volkoren is. Dit weet je als er ‘volkoren’ op de verpakking staat. Lees hier onze handige tips bij etiket lezen. Je kan ook een deel van je brood vervangen door roggebrood, basismuesli of havermout.

Voor het avondeten kun je de verhoudingen op je bord wat wijzigen door een ruimere portie groente te nemen en wat minder granen of aardappels. Door een combinatie van een warme en een koude groente te maken, blijft de maaltijd gevarieerd. Gezond en gevarieerd eten is belangrijk voor een gezonde buik.

Broodnodig

Pas wel op dat je brood niet helemaal weglaat. Want naast een tekort aan vezels, ligt een tekort aan jodium op de loer. Aan brood wordt namelijk meestal jodiumhoudend zout toegevoegd. Dat gebeurt omdat wij in Nederland weinig jodium binnenkrijgen. Dit mineraal is belangrijk voor het goed functioneren van je schildklier en zit maar heel weinig in andere voedingsmiddelen.

 

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Doneer