Grip op de (najaars)griep: zo helpt je spijsvertering je de herfst door

Zo helpt je spijsvertering je de herfst door

Je kunt er de gemiddelde medicijnkast op nalopen: neusspray, keelsnoepjes, hoestdrank en pijnstillers. Juist ja: de ‘R’ zit weer in de maand. Maar wacht! Voordat je je eigen voorraad hiermee aanvult, doe je goed aan het naleven van onze tips. ‘Bovenstaande producten zijn namelijk slechts symptoombestrijders’, aldus Marianne Rook, gezondheidsvoorlichter bij de MLDS. ‘Het kwaad is dan eigenlijk al geschied. Beter bewapen je jezelf van binnenuit voor vervelende virussen, door te werken aan je weerstand. En heus: dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Om te beginnen raden we aan om gezond en gevarieerd te eten. Sterker nog: een bepaalde voedingsstof speelt een sleutelrol… En daar zouden we juist veel méér van mogen eten!’

Spoedcursus over je spijsvertering

Feitje: afgelopen winter hadden zo’n 400.000 mensen griep. En dat is best een fors getal. Natuurlijk weten we allemaal dat we goed voor onszelf zouden moeten zorgen door gezond te eten. Vitamines, mineralen en gevarieerde gezonde voeding zijn van groot belang. Maar hoe werkt dat precies? Om te beginnen een spoedcursus over je spijsvertering en je immuunsysteem.  Met een beetje geluk wordt alles wat je eet keurig verteerd door je spijsverteringsstelsel. En ben je gezegend met een soepele stoelgang. Maar je spijsvertering gaat veel verder dan dat. In onze darmen huist namelijk een miljardenbevolking aan bacteriën. Al deze darmbacteriën samen noemen we ons ‘microbioom’. Iedereen heeft een uniek microbioom, net zoals we allemaal een eigen vingerafdruk hebben. Je kunt je microbioom zien als dé trainer van je afweersysteem. Cruciaal voor een goede gezondheid dus!

Topcoach

Ons microbioom is een topcoach: het leert ons afweersysteem om vervelende indringers goed aan te pakken. Zodat de najaarsgriep minder kans krijgt. Wanneer je microbioom in balans is, draagt dat dus bij aan een sterke afweer en zo aan de algehele gezondheid van het lichaam.

Brandstof

Echter kan niemand functioneren zonder brandstof. Ook je darmbacteriën niet. Ze leven van het voedsel dat door onze darm komt. Ons eetpatroon beïnvloedt dus welke en hoeveel bacteriën er in onze darm leven. Door zelf gezond te eten, voorzie je je darmbacteriën van de juiste brandstof. ‘Vezels zijn het lievelingskostje van onze darmbacteriën’, vertelt Marianne. ‘Een vezelrijk eetpatroon draagt bij aan een microbioom in balans. En kan op die manier je afweersysteem versterken.’

Microbioom

Naast vezelrijke en gezonde voeding, zijn er nog meer factoren die je microbioom (en daarmee je afweer) kan versterken. Denk aan je omgeving – of je bijvoorbeeld in de stad of het platteland woont – eventueel medicijngebruik, je genen en je leeftijd. Meer weten over het microbioom? Zie hier de uitleg van experts!

(V)ezelsbruggetje

Dan nu de hamvraag: waar zitten die vezels in? ‘Een handig ezelsbruggetje is dat vezels alleen voorkomen in plantaardige producten. Dus volkoren graanproducten, groente, fruit, noten, aardappelen en peulvruchten. Op mlds.nl/vezelmeter vind je een handig overzicht van producten waar vezels in zitten. Neem bijvoorbeeld peulvruchten: veelal een ondergeschoven kindje, maar ontzettend lekker en veelzijdig. Bovendien zijn ze erg vezelrijk!'

Download hier ons gratis peulvruchten receptenboekje.

Begrijp ons niet verkeerd: je kunt het krijgen van verkoudheid, griep of (spijsverterings)aandoeningen nooit helemaal voorkomen. Wel kun je je weerstand een extra steuntje in de rug geven. Gezonde, gevarieerde en vezelrijke voeding en voldoende beweging speelt daarin een sleutelrol.

neusspray

Eet jij voldoende vezels? Doe de test en ontdek het zelf! 

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven