Een kantoorbaan én genoeg bewegen. Zo combineer je het!

Wij Nederlanders zitten maar al te graag. De feiten liegen er dan ook niet om: de gemiddelde Nederlander zat in 2015 volgens het RIVM maar liefst 8,7 uur per dag. En dat is best veel. Het halen van de beweegnorm (een half uur per dag actief zijn) valt soms niet mee. Onze (kantoor)baan roept, we pakken snel de auto voor die paar boodschappen en brengen de avond daarna graag met de benen omhoog door op de bank. Toch is beweging belangrijk. Voor je lichaam, en voor het gezond houden van je spijsvertering. Zo geeft te weinig bewegen een hoger risico op hart- en vaatziekten, overgewicht, een lager energieniveau, een minder sterk immuunsysteem en een slechtere nachtrust... Maar hoe lukt het ons dan wél, dat half uurtje per dag?

De kleine dingen

Extra bewegen zit hem juist in de kleine dingen uit je dag en met kleine aanpassingen lukt dat zelfs met een drukke kantoorbaan. Om maar te beginnen met de ochtend. Stap een halte eerder uit de bus en loop het laatste stukje, of pak de fiets indien de afstand dit toelaat. Of parkeer je auto nét een paar honderd meter verder weg dan normaal. Ben jij zo iemand die maar al te graag de dag start met een kop koffie of thee? Haal hem altijd zelf en laat dit niet door collega’s doen. Nog een tip: pak een kleiner kopje of beker, zodat je meer moet lopen om hem te vullen.

Wat volgt er vaak, na dat eerste kopje koffie of thee? Juist: een volle mailbox. Die ga je ijverig te lijf. Maar waarom zou je alles per mail beantwoorden, terwijl je ook prima even naar die ene collega toe kunt lopen om te overleggen? En qua toiletpauze: pak bijvoorbeeld eens het toilet op een andere verdieping in het pand.

Lunch

Voordat je het weet is het lunchtijd; een mooi moment om samen met collega’s even de benen te strekken. Even de frisse lucht in kan wonderen doen voor de productiviteit ’s middags, en dat komt weer goed van pas bij de meetings die er gepland staan. Probeer overigens eens een staande meeting in plaats van zitten. Win-win, want dit geeft je ook een actievere houding.

Gedurende de dag heb je vast ook nog diverse telefoontjes af te handelen. Sta altijd even op en loop weg als je gaat bellen. Goed voor de afwisseling, maar vaak doe je je collega’s er ook een plezier mee. En heb je écht de smaak te pakken? Google dan eens op ‘workouts achter je bureau’ en je hebt inspiratie genoeg voor oefeningen die je, al dan niet onopvallend, kunt doen.

 

zeebrapad

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Doneer