BBQ én een blije buik? Met deze tips kan het!

BBQ én een blije buik? Met deze tips kan het!

De temperaturen liegen er niet om: het is hét moment om de barbecue weer aan te maken. Bij de supermarkten vliegen de aanbiedingen voor alle soorten vlees om je oren. Maar hoe zit het bij een barbecue met de hoeveelheid vezels die je binnenkrijgt? En doe je er verstandig aan om veel rood en/of bewerkt vlees te eten? Gelukkig hoeft een geslaagde barbecue echt niet alleen maar om vlees te draaien. Met deze tips maak je hem een stuk gevarieerder, lekkerder én gezonder. En dat is wel zo fijn voor jouw buik!

Vezels & vlees

Vaak (en traditioneel gezien) bestaat een BBQ uit veel vlees en vis. Op zijn tijd best lekker, maar laat het nu zo zijn dat er in dierlijke producten helemaal geen vezels zitten. En dat het verstandig is om rood vlees niet té veel te eten en bewerkt vlees te vermijden vanwege de gezondheidsrisico’s. Zo zou te veel rood vlees het risico op darmkanker verhogen. Door deze producten te vervangen door lekkere, gezonde én vezelrijke alternatieven, ben jij goed op weg naar een gezonde BBQ.

Vezels zijn zo belangrijk omdat ze bijdragen aan een gezonde spijsvertering. Vezels vind je alleen terug in plantaardige producten zoals groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden en pitten en producten waarin deze ingrediënten verwerkt zijn. Zorg dus ook voor dit soort producten bij je BBQ, met onderstaande tips is dat ook nog eens heel lekker! Zo wordt je maaltijd veel gevarieerder en doe je je darmen een groot plezier.

foodiesfeed.com_grilled-corn bbq mais verkleind
foodiesfeed.com_grilling-chicken-skewers bbq kip verkleind

16 tips voor een vezelrijke en gezonde BBQ

  • Zorg voor minimaal één lekkere groentesalade. Voeg aan deze salade naast groenten ook gehakte nootjes en zaden of pitten toe.
  • Maak je een pastasalade, kies dan voor volkoren pasta als basis. Volkoren pasta bevat van nature veel meer vezels dan de gewone ´witte´ variant.
  • Smeer maiskolven in met kruidenboter en rooster ze op de BBQ.
  • Maak spiesen met beurtelings stukjes vlees of vis en stukjes groente of fruit. Denk hierbij aan champignons, stukjes paprika, partjes ui, stukjes courgette of blokjes, mango of ananas.
  • Snijd courgette en aubergine in dunne plakken. Smeer deze in met een mengsel van olijfolie en wat Italiaanse of Provençaals kruiden. Bak ze kort op de BBQ rechtstreeks op een rooster of rijg ze golvend aan een spies.
bbq groente verkleind
  • Pinda’s bevatten vezels, dus pindasaus ook. Wat vezels betreft een slimme saus dus, al helemaal als je hem zelf maakt.
  • Meestal staat er ook wel wat smeerbaars op tafel. Hummus (kikkererwtenspread) en groentespreads (bv. auberginespread) zijn lekkere vezelrijke keuzes. Hoe je zelf in een handomdraai hummus maakt, lees je hier.
  • Serveer een salade van stukjes watermeloen met munt en stukjes feta bij de BBQ.
  • Een fruitsalade is een heerlijk dessert. Voeg wat munt toe voor extra frisheid. Of wat dacht je van een schaal met aardbeien met basilicum en balsamicoazijn?
  • Verpak een (stuk) banaan met wat stukjes pure chocolade in aluminiumfolie. Even op de BBQ tot de chocolade is gesmolten en klaar is je dessert. Een aanrader!
  • Een andere belangrijke tip voor gezond BBQ-gedrag: voorkom aanbranden! Let hierbij ook op de marinade (kan zelf aanbranden zonder dat je het ziet) en vet (brandt snel aan).
  • Maak een pakketje met groente/fruit en kruiden in aluminiumfolie bijvoorbeeld een stukje venkel met een plakje citroen met wat tijm of wat (verse) of oregano. Ook heel lekker in combinatie met vis.
  • Dol op hamburgers? We gaven het al eerder aan, maar wees voorzichtig met de inname van rood en bewerkt vlees. Onder rood vlees bedoelen we alle vleessoorten die rood van kleur zijn als ze rauw zijn, zoals rund-, varkens-, lams- en geitenvlees. Kies als alternatief bijvoorbeeld vis, vegetarische vleesvervangers of gevogelte. En varieer ook eens met (kant en klare) vegetarische burgers. Deze kunnen ook prima op de BBQ en leveren in tegenstelling tot vlees en vis wel vezels.
  • Snij tahoe (is zelfde als tofu) of tempé in plakken of blokjes en marineer ze met wat olie met kruiden. Leg de plakken rechtstreeks op de BBQ en rijg blokjes om en om met groenten aan spiesjes.
  • Ook in aardappels zitten vezels. Je kunt er een aardappelsalade van maken maar je kunt ook grote aardappels in folie in de kooltjes meestoven.
  • Bij een BBQ hoort ook stokbrood, kies vooral lekker voor een volkoren stokbrood voor extra vezels! Serveer je rijst bij de BBQ? Dat is erg lekker in combinatie met gegrilde groenten. Maar kies vooral voor zilvervliesrijst: ook lekker vezelrijk!

Rood- en bewerkt vlees

Het is aanbevolen om niet meer dan 500 gram rood vlees per week te eten, en eet liever geen bewerkt vlees zoals ham, spek of salami. Te veel rood vlees eten kan je risico op darmkanker verhogen. Het eten van bewerkt vlees vergroot je kans op darm- en maagkanker. Een beperkte hoeveelheid rood vlees maakt echter wel deel uit van een gezond voedingspatroon, omdat het belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer en zink bevat. 

Ontvang GRATIS onze minigids met vezelrijke tips en recepten.

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven