Wist-je-datjes; wij zijn er dol op. Vooral in relatie tot voeding! Neem nu noten: veelzijdig en lekker als ze zijn, zorgen ze ook nog eens goed voor je buik. De gezondheidsvoordelen van noten heb je al eerder kunnen lezen. Of misschien ben je al zelf aan de slag gegaan met jouw zelfgemaakte notenspread? Hieronder volgen nog 10 tips over noten die we jou niet wilden onthouden. Let's go nuts! 

10 tips over noten

  1. Pistachenoten zijn de meest vezelrijke noten. Ze bevatten 9,5 gram vezels per 100 gram. Een groot verschil met bijvoorbeeld cashewnoten (3,8 g) of paranoten (4,5 g).
  2. Paranoten (zie foto onderaan dit artikel) bevatten veel magnesium in waar je spieren blij van worden. Ze bevatten het meeste selenium, onder andere belangrijk voor de schildklier. Let wel op dat je hier niet te veel van eet: té veel selenium is namelijk niet goed voor je lichaam.
  3. Pecannoten bevatten veel zink. Zink speelt een rol bij een gezonde huid en een goede afweer tegen infecties.
  4. Qua calcium (botten) scoren amandelen het hoogst. Ook bevatten ze veel kalium, net zoals de pistachenoten. Calcium is erg belangrijk voor gezonde botten, terwijl kalium een bloeddrukverlagende werking heeft.
  5. De macadamianoot bestaat voor driekwart uit vet en is daarmee de vetste noot. Het bevat wel de goede onverzadigde vetten, maar gevolg is wel dat deze noot ook de meest calorierijke is.
  1. Is de 25 gram noten per dag voor jou wel heel snel gehaald, en eet je juist snel te veel noten? Koop dan ongepelde noten of pinda's in de dop. Dan ben je meer tijd kwijt aan het pellen, waardoor je er automatisch meer van eet. Pinda's pellen (of er een ketting van maken) vinden kinderen ook heel leuk.
  2. Maak je eigen studentenhaver door jouw favoriete noten te mengen met jouw favoriete gedroogd fruit (in stukjes).
  3. Wel eens van kasha gehoord? Dit is een geroosterde boekweit met een heerlijke knapperige bite. Een mooie variatie op noten, heerlijk in salades of in je yoghurt. Vraag ernaar in de natuurvoedingswinkel.
  4. Doe bij je studentenhaver nog wat havervlokken of kasha en je hebt je eigen supergezonde muesli.
  5. Amandelmelk wordt gemaakt door gemalen amandelen een lange tijd te weken en dan te filteren. De notenpulp blijft achter en het gehalte aan voedingsstoffen in de 'melk' is laag. Het bevat weinig eiwit en ook geen vitamines B en calcium (tenzij dit wordt toegevoegd). Daarom is het ook geen goede melkvervanger al doet de naam anders vermoeden.

"Go nuts en varieer volop! Juist omdat elke noot weer zo anders is, is variatie heel belangrijk."

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Doneer