Ontbijt

Ontbijt

Het ontbijt wordt ook wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Toch zijn er veel Nederlanders die niet ontbijten. Mensen hebben vroeg in de ochtend vaak haast; ze gunnen zichzelf geen tijd voor een ontbijt. Ook zijn er mensen die 's ochtends gewoon niet moeten denken aan een uitgebreid ontbijt.

Ontbijten is belangrijk. De spijsvertering staat 's nachts op een laag pitje. Door een goed, vezelrijk ontbijt komt de darm weer op gang. Op die manier stimuleert een ontbijt de stoelgang en is het een belangrijke maaltijd voor een gezonde spijsvertering. Daarnaast helpt dagelijks ontbijten om uw gewicht op peil te houden. Als u stevig ontbijt, heeft u later op de dag minder trek in tussendoortjes en snacks. Tot slot is ontbijten verstandig, omdat het energie levert die we nodig hebben om te werken of naar school te gaan. Na een lange nacht heeft het lichaam behoefte aan energie en dus aan voeding.

Een gezond ontbijt is een vezelrijk ontbijt, dat niet teveel calorieën bevat. Een gezond en vezelrijk ontbijt kunt u op de volgende manieren samenstellen:

Vezelrijk ontbijt - Voorbeeld 1

  • Volkorenbrood of volkorencrackers 
  • Een stuk fruit
  • Een glas (karne)melk
  • Een kop koffie of thee

Vezelrijk ontbijt - Voorbeeld 2

  • Yoghurt met muesli, brinta of havermout 
  • Vers geperste sinaasappelsap of ander vers sap
  • Een kop koffie of thee

 

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Naar boven