Houd uw spijsvertering gezond!

Tips en adviezen voor een goede spijsvertering

Wat kunt u zelf doen voor een goede spijsvertering? Gezond leven is belangrijk. Denk aan gezonde voeding met genoeg vezels, voldoende drinken, regelmatig bewegen, een gezond gewicht en niet roken. Maar ook uw toiletgedrag heeft invloed op uw spijsvertering. En vergeet de manier waarop u eet en de invloed van stress niet. Al deze factoren zijn belangrijk voor een goede spijsvertering en een gezonde buik. Niet alle spijsverteringsziekten en -klachten zijn echter te voorkomen. Ook als u heel gezond leeft, kunt u toch spijsverteringsklachten krijgen of ziek worden.

Houd uw spijsvertering gezond

  • Eet gezond en gevarieerd
  • Eet genoeg vezels
  • Drink voldoende
  • Beweeg regelmatig
  • Zorg voor een gezond gewicht
  • Voorkom stress
  • Rook niet
  • Zorg voor gezond toiletgedrag

Wilt u weten hoe gezond uw buik is? Check het hier.

 

Eet gezond en gevarieerd

Voor een goede spijsvertering is het belangrijk dat u gezond en gevarieerd eet en daarbij genoeg vezels binnenkrijgt.

SVN000 Schijf van Vijf CMYK_vlak (1)

Eten met aandacht

Naast wat u eet is het ook belangrijk hoe u eet. Neem genoeg tijd voor maaltijden en kauw goed. Eet regelmatig, sla geen maaltijden over en eet niet te grote porties. Let ook op een goede hygiëne. Was uw handen voordat u voedsel klaar maakt. Zo voorkomt u infectie met schadelijke bacteriën.

Vezels houden de buik gezond

Als u eet volgens de Schijf van Vijf krijgt u genoeg vezels binnen. Vezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Ze helpen uw ontlasting zacht en soepel te houden. Ook helpen vezels bij een verzadigd gevoel na het eten. Vezels helpen bovendien verstopping (obstipatie) en diarree tegen te gaan. Hierbij is het wel belangrijk dat u voldoende drinkt.

Vezels zijn stoffen die niet in de dunne darm worden verteerd of opgenomen. Ze behoren tot de groep van koolhydraten. Vezels zitten vooral in plantaardige producten, zoals aardappelen, groenten, fruit, peulvruchten, volkoren graanproducten en in noten, zaden en pitten.

De meeste vezels dienen als voeding voor uw darmbacteriën. Deze vezels worden fermenteerbare vezels genoemd. Er zijn ook vezels die die niet worden afgebroken en die geen energie opleveren. Dit zijn niet-fermenteerbare vezels. Niet-fermenteerbare vezels maken de darminhoud groter en zorgen dat de darm beweeglijker wordt. Ze helpen om de ontlasting soepel te houden, waardoor u makkelijker kunt poepen.

Het is belangrijk om van beide soorten vezels genoeg binnen te krijgen. Vrouwen hebben ongeveer 30 gram vezels per dag nodig. Voor mannen is dat 40 gram. Dat lijkt heel veel, maar door wat vaker fruit en groente tussendoor te nemen en volkoren producten op het menu te zetten, komt u al een heel eind.

Test hier of u genoeg vezels binnenkrijgt en hoe gezond uw buik is.

Vezels houden de buik gezond

Als u eet volgens de Schijf van Vijf krijgt u genoeg vezels binnen. Vezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Ze helpen uw ontlasting zacht en soepel te houden. Ook helpen vezels bij een verzadigd gevoel na het eten. Vezels helpen bovendien verstopping (obstipatie) en diarree tegen te gaan. Hierbij is het wel belangrijk dat u voldoende drinkt.

Vezels zijn stoffen die niet in de dunne darm worden verteerd of opgenomen. Ze behoren tot de groep van koolhydraten. Vezels zitten vooral in plantaardige producten, zoals aardappelen, groenten, fruit, peulvruchten, volkoren graanproducten en in noten, zaden en pitten.

De meeste vezels dienen als voeding voor uw darmbacteriën. Deze vezels worden fermenteerbare vezels genoemd. Er zijn ook vezels die die niet worden afgebroken en die geen energie opleveren. Dit zijn niet-fermenteerbare vezels. Niet-fermenteerbare vezels maken de darminhoud groter en zorgen dat de darm beweeglijker wordt. Ze helpen om de ontlasting soepel te houden, waardoor u makkelijker kunt poepen.

Het is belangrijk om van beide soorten vezels genoeg binnen te krijgen. Vrouwen hebben ongeveer 30 gram vezels per dag nodig. Voor mannen is dat 40 gram. Dat lijkt heel veel, maar door wat vaker fruit en groente tussendoor te nemen en volkoren producten op het menu te zetten, komt u al een heel eind.

Drink voldoende

Elke dag genoeg drinken helpt om uw spijsvertering goed te houden. Vocht houdt de ontlasting soepel. Uw lichaam heeft dit vocht ook nodig om afvalstoffen af te voeren.

Kijk uit met alcohol!

Drink geen alcohol of met mate. Alcohol is vocht, maar het heeft een uitdrogend effect. Hierdoor kan de spijsvertering juist moeilijker gaan. Alcohol irriteert ook het slijmvlies in de slokdarm en maag. En te veel alcohol kan de lever beschadigen en verhoogt de kans op ernstige aandoeningen, zoals darmkanker, slokdarmkanker en maagkanker.  

Beweeg regelmatig

Door voldoende te bewegen houdt u uw spijsvertering actief en gezond.

Beweegt u genoeg?

U beweegt genoeg als u:

  • Niet te lang stilzit op een dag
  • Elke week minstens 150 minuten beweegt
    U mag dit verdelen over meerdere dagen. Als u in totaal maar 150 minuten per week beweegt. Meer bewegen mag uiteraard ook. Het gaat hier om matig intensief bewegen. Dat is bijvoorbeeld de hond uitlaten, wandelen, ramen lappen of fietsen
  • Minstens twee keer per week activiteiten doet die uw spieren en botten sterker maken
    Dat zijn activiteiten als fitness en krachttraining, maar ook traplopen en het maken van kniebuigingen tellen mee.

Bron: Beweegadvies Gezondheidsraad

Zorg voor een gezond gewicht

Een gezond gewicht is belangrijk voor een goede spijsvertering. Overgewicht én ondergewicht kunnen klachten veroorzaken.

Heeft u een gezond gewicht?

In rechterstaand figuur kunt u zien of u een gezond gewicht heeft. Trek een rechte lijn van uw lengte (links), via uw gewicht (midden) naar de balk aan de rechterkant. Zo berekent u uw BMI-index (Body Mass Index).

Een BMI tussen 18,5 en 25 betekent een gezond gewicht. Boven de 25 heeft u overgewicht. Is uw BMI lager dan 18,5? Dan bent u te mager en is het verstandig om wat aan te komen. Een diëtist kan u helpen een gezond gewicht te krijgen en te houden.

Voorbeeld: U bent een vrouw en u bent 1 meter 70 lang. Uw gewicht is 70 kilo. Als u een lijn trekt van uw lengte naar uw gewicht, komt u uit bij een BMI van net boven de 24. Dat betekent dat u een gezond gewicht heeft.

Voorkom stress

Een lange periode van stress kan tot allerlei problemen met de spijsvertering leiden. Probeer stress daarom te voorkomen.

Rook niet

Het is verstandig om niet te roken. Mensen die roken hebben bijvoorbeeld meer kans op klachten en aandoeningen van de slokdarm, maag en darmen.

Zorg voor gezond toiletgedrag

Voor een goede spijsvertering is ook de manier waarop u naar het toilet gaat belangrijk. Gezond toiletgedrag kan problemen verminderen en zelfs voorkomen.

Ontvang 1x per maand onze gratis e-mail nieuwsbrief

Naar boven