Check je etiket en kies vezelrijk!

Gepubliceerd op: 3 oktober 2017

Check je etiket – en kies vezelrijk!

Met deze tips is een vezelrijke keuze snel gemaakt.

Vezelrijk eten begint met de juiste keuzes maken in de winkel. Maar helaas: het ontbreekt ons aan tijd om iedere verpakking uitgebreid te bestuderen. En wat als er nu geen etiket op een product zit? De meeste producten in de supermarkt zijn voorverpakt. De wettelijk verplichte informatie op de verpakking is dan jouw  houvast. Hierbij zijn vooral de ingrediëntenlijst en de voedingswaardetabel heel informatief en een must-read. Maar hoe maak je nu snel en effectief een vezelrijke keuze? Met deze tips lukt het!

Moet ik nu alles gaan lezen?

Om vezelrijke producten te kiezen, is het niet nodig om nu  alle verpakkingen te gaan lezen. Dierlijke producten bevatten geen vezels, dus daarbij hoef je niet op vezels te letten. En uitde volgende productgroepen is elke variant vezelrijk, dus zit je bij elke keuze goed:

  • Groente en fruit (zowel vers als diepvries)
  • Gedroogd fruit
  • Aardappelen
  • Peulvruchten (zoals bonen), gedroogd en in blik
  • Noten, pinda’s, zaden, pitten

Vooral de ingrediëntenlijst en voedingswaardetabel zijn een must-read.

Als een product in de winkel vers wordt verpakt, bijvoorbeeld vers brood op de broodafdeling of kaas op de kaasafdeling, dan zijn de ingrediëntenlijst en de voedingswaardetabel niet verplicht. Wel moet bij dit soort samengestelde producten het personeel jouw vragen kunnen beantwoorden.

Etiket lezen supermarkt verkleind

Slim kiezen bij graanproducten

Bij graanproducten zoals brood, broodvervangers, rijst en pasta is het een ander verhaal. Daarbij is sprake van vezelarme en vezelrijke varianten. Neem bijvoorbeeld het woord ‘volkoren’. Dat geeft houvast, maar betekent niet altijd hetzelfde. Om de juiste keuze te maken, kun je zowel de ingrediëntenlijst als de voedingswaardetabel checken.

Let op: de term ‘volkoren’ geeft houvast, maar betekent lang niet altijd hetzelfde

Voedingswaardetabel

Vergelijken van producten kan ook aan de hand van de voedingswaardetabel op de verpakking. Daar staat het vezelgehalte per 100 gram vermeld, naast bijvoorbeeld het aantal gram koolhydraten, vetten en eiwitten. Hieronder vind je voor een aantal graanproducten het minimaal aantal vezels dat een product per 100 gram zou moeten bevatten om als gezond product bestempeld te worden (Schijf van Vijf-product) En uiteraard geldt: hoe vezelrijker, hoe beter!

Minimale aantal gram vezels per 100 gram product in de Schijf van Vijf:

Brood                                     

4,5 gram

Knäckebröd/beschuit            

6 gram

Ontbijtgranen                         

8 gram

Granen om te koken             

2,1 gram

Meel- en bakproducten         

7 gram

  • Als er op een broodvolkoren’ staat, dan betekent dit dat het van 100% volkoren meel is gemaakt. Een heel goede en vezelrijke keuze dus!
  • Staat er op broodvervangers als crackers of op pastasoorten het woord ‘volkoren’ dan betekent het dat minimaal 50% uit volkorenmeel bestaat. In de ingrediëntenlijst kun je zien hoeveel procent volkorenmeel gebruikt is. Hoe hoger het percentage, hoe beter.
  • Bij pasta wordt somst in plaats van ‘volkoren’ het woord ‘integrale’ gebruikt om aan te geven dat het om een volkoren variant gaat.
  • Zilvervliesrijst’ is de officiële naam voor volkoren rijst.
  • Bij producten waar geen vaste regels voor zijn, zoals muesli, havermout en papsoorten, let je op het eerste ingrediënt in de ingrediëntenlijst. Als dat volkoren tarwemeel, volkoren haver- of tarwevlokken is, bevat het veel vezels. Als iets namelijk als eerst op de verpakking staat, is dit het hoofdingrediënt!

Claims op de verpakking

‘Vezelrijk’ of ‘Bron van vezels’. Ook die voedingsclaims staan regelmatig op verpakkingen. Maar zijn deze producten echt een gezonde keuze, of is dit puur een marketing-truc? In de Europese wetgeving zijn regels vastgelegd over het gebruik van de twee genoemde claims. In onderstaande tabel zie je wanneer deze claims gebruikt mogen worden:

Bron van vezels

 

Het vezelgehalte van het product is minimaal 3 gram/100 gram of 1,5 gram/100 kcal.
VezelrijkHet vezelgehalte van het product is minimaal 6 gram/100 gram of 3 gram/100 kcal.

 

Tot slot...

Een vezelrijke keuze is heel belangrijk, maar bij het vergelijken van producten is het ook slim om verder te kijken dan vezels alleen. Als je bijvoorbeeld een verpakking van noten bekijkt en je ziet in de ingrediëntenlijst zout staan, dan is het slimmer om een ongezouten variant te zoeken. En sta je voor het vak van de ontbijtgranen en twijfel je tussen een basismuesli en een krokante muesli, vergelijk dan ook de voedingswaardetabel. Je ziet dan bij de krokante variant vast een hoger aantal grammen aan suiker en verzadigd vet. Hierdoor  weet je dat de basismuesli de gezondere keuze is. Zo denk je na over wat je in je mond stopt!

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Naar boven