5 redenen waarom wij van vezels houden

Gepubliceerd op: 9 oktober 2017

5 gezondheidsvoordelen van vezels

Let’s talk about vezels. Want naast de focus die de laatste jaren op eiwitten, koolhydraten en vetten ligt, zijn vezels soms nog een ietwat ondergeschoven kindje. Terwijl het echte ‘krachtpatsers’ zijn voor je buik! De gezondheidsvoordelen van vezels op een rij:

Vergrootglas brood shutterstock (2) klein

1.
Vezels dragen bij aan een gezonde spijsvertering doordat vezels bij kunnen dragen aan het voorkomen van spijsverteringsklachten. Ze zijn belangrijk voor een gezonde stoelgang en kunnen bijvoorbeeld verstopping of diarree voorkomen en verminderen.

2.
Vezels zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel en dragen daarmee bij aan het behouden van een gezond gewicht/gezond voedingspatroon. Vezelrijke voeding voorkomt dat je snel na de maaltijd weer trek hebt en naar (ongezonde) tussendoortjes grijpt.

3.
Vezels kunnen het risico op darmkanker verlagen. Zo is eens berekend dat een toename van de inname van vezels met 10 gram, het risico op darmkanker met 10% zou dalen.

_DSC2245 Verkleind

Je hebt als volwassene per dag minstens 30 (vrouw) tot 40 gram (man) vezels nodig. Echter blijkt uit onderzoek dat de Maag Lever Darm Stichting heeft gedaan, dat 75% van de mensen dit niet haalt. Benieuwd met welke voedingsmiddelen je extra vezels op de teller kunt zetten? De vezelmeter laat je per productgroep zien waar de meeste vezels in zitten.

4. 
Wist je dat we 10 keer(!) meer darmbacteriën dan lichaamscellen hebben? Het belang van een gezonde darmflora – ofwel een grote diversiteit aan verschillende soorten darmbacteriën – wordt steeds meer aangetoond. Vezels zijn een belangrijke voedingsbron voor al deze bacteriën in onze darm. En dragen op deze manier dus bij aan een gezonde darmflora.

bruin of volkoren
bord groenten

5.
Naast de positieve effecten op onze buikgezondheid, vallen aan vezels nog meer gezondheidsvoordelen toe te kennen. Zo kunnen vezels het risico op Diabetes type 2 en het risico op het krijgen van borstkanker verlagen.

Naast een vezelrijk voedingspatroon, is het belangrijk om veel water te drinken en voldoende te bewegen. Vezels zijn, samen met vocht en beweging, drie hoofdingrediënten voor een soepele spijsvertering en daarmee een gezonde buik.

Bron: Maag Lever Darm Stichting

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Naar boven