Tips en adviezen bij Verklevingen

Download alle informatie over Verklevingen (pdf)

Tips en adviezen bij verklevingen
De plaats van de verklevingen in uw buik bepaalt het voedingsadvies. Het is daarom belangrijk dat u uw voedingspatroon bespreekt met uw arts of een diëtist. Bij verklevingen van de dikke darm wordt meestal een vezelrijke voeding aangeraden. Als u verklevingen bij uw dunne darm heeft, is het advies om juist vezelarme voeding te gebruiken.

Vezelarme voeding
Een licht verteerbare, vezelarme voeding houdt kortweg in:

  • Vermijd producten met moeilijk verteerbare voedingsvezels zoals pitjes, zaden, draderige producten en vellen.
  • Eet liever lichtbruin brood of eventueel witbrood in plaats van grof volkorenbrood. Hetzelfde geldt voor crackers en dergelijke. Gebruik in ieder geval geen grove pitten, zaden, noten, muesli, cruesli, rozijnen enzovoort. Griesmeelpap en Brinta kunt u wel gebruiken.
  • Bouillon of dunne, ongebonden soep kunt u gerust gebruiken. Wees echter voorzichtig met draderig vlees in de soep en met sommige groentes (zie de opsomming hieronder).
  • Eet geen ongeschild fruit en sowieso geen ananas, bessen, bramen, druiven, mandarijn, sinaasappel en gedroogd fruit. Wel geschikt zijn appel, banaan, kiwi, mango, perzik, nectarine, peer en pruimen (allemaal zonder schil).
  • Gebruik geen rauwe groente en geen vezelige groentes zoals asperges, champignons, tuinbonen, maïs, taugé, aubergine, zuurkool en venkel. Wel geschikt zijn bloemkool, broccoli, prei, worteltjes, spinazie, boerenkool, courgette, bieten en rode kool. Maak de groente goed schoon, verwijder harde stukjes en kook ze goed gaar.
  • Vermijd draderig en taai vlees, eet liever wit vlees (kip/wild) of graatvrije vis.
  • Gekookte aardappelen, puree, witte rijst, pasta en mie kunt u wel eten. Wees voorzichtig met volkoren pasta en eet geen peulvruchten (bruine bonen, witte bonen, kapucijners, etc.).

Vezelrijke voeding
Vezelrijke voeding is belangrijk voor een goede stoelgang. Vezels zijn plantendeeltjes die niet verteerd worden in de dunne darm. De plantendeeltjes komen daardoor onveranderd in de dikke darm terecht. Daar werken ze als een soort spons en zorgen ze dat de ontlasting zacht en soepel is. Een vezelrijke voeding is dus voeding die rijk is aan plantaardige voedingsmiddelen. Eet u voldoende vezels? Doe de vezeltest op www.vezeltest.info en vindt meer informatie over vezelrijke voeding op de website www.spijsvertering.info

Gasvorming
Bij verklevingen kan gasvorming pijnlijk zijn. Iedereen laat dagelijks ongeveer vijftien winden. Dat hoort bij een gezonde spijsvertering. Sommige voedingsmiddelen geven echter extra gasvorming. Van de volgende voedingsmiddelen is bekend dat ze gasvorming kunnen veroorzaken: nieuwe aardappelen, prei, peulvruchten, kool, ui, paprika, spruitjes, knoflook, pruimen, meloen, radijs, onrijp of grote hoeveelheden fruit, ei, grote hoeveelheden suiker en/of vet, noten, scherpe kruiden en specerijen, bier en koolzuurhoudende dranken.

Het kan echter per persoon verschillend zijn. U moet dus voor uzelf uitvinden van welke producten u klachten krijgt.

Deel deze informatie
Vragen?