Zoeken in WO bij de MLDS
Meer informatie
De Maag Lever Darm Stichting wil maag-, darm- en leverziekten helpen voorkomen en bestrijden en de kwaliteit van leven van patiënten verbeteren. Om dit doel te bereiken kunnen Nederlandse onderzoekers één keer per jaar subsidie aanvragen bij de Maag Lever Darm Stichting.
Hier kunt u meer lezen over de onderzoeksprojecten waaraan de afgelopen 5 jaar subsidie is verleend.
Invloed van vlees en vleeswaren op risico slokdarm- en maagkanker en Barrett slokdarm
Projectleider: Prof.dr.ir. P.A. van den Brandt - Universitair Medisch Centrum, Maastricht
Start: 1 juni 2010
Oorspronkelijke titel: A prospective study on intake of meat and heme-iron, nitrite and nitrosamines as risk factors for adenocarcinoma of esophagus (EAC) and gastric cardia (GCC), esophageal squamous cell carcinoma (ESCC), and Barrett's esophagus (BE)
Samenvatting
Men vermoedt dat het binnenkrijgen van de stoffen heem (een stof die in rood vlees zit), nitriet en nitrosaminen (uit vleeswaren, oftewel ‘bewerkt’ vlees) het risico op bepaalde types slokdarm- en maagkanker kan vergroten. En dat bladgroen (uit groenten en fruit) het risico verkleint.
Eerdere studies naar voedingsgewoontes en het risico op bepaalde soorten kanker zijn vaak gedaan als patiënt-controle onderzoek. Men kijkt dan naar verschillen in eetpatroon tussen personen mét en zonder de onderzochte soort kanker. Een nadeel hiervan is dat de ziekte het eetpatroon kan beïnvloeden. Zodoende is niet duidelijk of het eetpatroon nu daadwerkelijk de oorzaak is van het ontstaan van de kanker.
Een betere manier van onderzoek is het ‘prospectieve cohort-onderzoek’. Hierbij volgt men een grote groep mensen voor een lange tijd. Gedurende die tijd wordt bijgehouden wat deze mensen eten. Binnen de groep zullen mensen ook bepaalde ziekten krijgen. Dit wordt geregistreerd. Op die manier kunnen verschillen in eetgewoontes tussen personen die wel en die niet ziek worden, gevonden worden.
Dit onderzoek is zo’n ‘prospectief cohort-onderzoek’. Er wordt naar de gegevens van een groep mensen gekeken die ruim 16 jaar bijgehouden zijn. Met deze gegevens zal gekeken worden naar de eetgewoonten en risico’s op slokdarmkanker van de types adeno- en plaveiselcelcarcinoom, maagkanker van het type cardia-maagkanker en Barret slokdarm. De resultaten van dit onderzoek zullen informatie geven over risicofactoren die van belang zijn voor de verschillende subtypen slokdarm- en maagkanker en Barret slokdarm. Die informatie kan gebruikt worden ter voorkoming van deze aandoeningen.










