Het eten van vis beschermt tegen darmkanker
Onderzoekers van de afdeling Humane Voeding van de Universiteit Wageningen hebben de relatie tussen het eten van vis en het krijgen van dikkedarmkanker bestudeerd. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat het wekelijks eten van vis de kans op het krijgen van dikkedarmkanker behoorlijk kan verminderen. Bij één keer in de week daalt de kans met 4%, bij twee keer 8% en bij drie keer zelfs tot 12%.
Het is niet geheel duidelijk waarom het eten van vis de kans op dikkedarmkanker vermindert.
Het kan te maken hebben met de omega-3-vetzuren. Dat zou echter betekenen dat alleen het eten van vette vis (zoals zalm en makreel) beschermt tegen dikkedarmkanker. Ook de stoffen selenium, vitamine-D en eiwitten, die veel in vis voorkomen, bieden volgens de onderzoekers bescherming.
Een andere mogelijke verklaring is, dat viseters het vlees hebben vervangen door vis. Het is bekend dat het regelmatig eten van rood vlees de kans op dikkedarmkanker vergroot.
In dit onderzoek is geen onderscheid gemaakt naar het soort vis. Onderzoeker dr. Anouk Geelen denkt dat er misschien sterkere effecten waren gevonden als dit wel was gebeurt. Dit vanwege het vermoeden dat de ene vissoort wel zou beschermen tegen dikkedarmkanker en de andere niet.
Dr. Geelen heeft voor dit onderzoek gegevens gebruikt uit een groot onderzoek van dr. Ellen Kampman en prof. Pieter van ’t Veer. Zij hebben een literatuurstudie verricht naar de rol van voeding bij het ontstaan van kanker. Een van deze voedingsmiddelen was vis. Voor dit onderzoek zijn grote groepen gezonde mensen lange tijd gevolgd tot een deel van hen kanker kreeg. Het doel van dit onderzoek is het achterhalen van de leefstijlfactoren die de kans op kanker verhogen.
Op dit moment loopt er, onder leiding van Anouk Geelen, een onderzoek naar de effecten van vis op dikkedarmkanker. De proefpersonen krijgen twee keer per week vette, magere of geen vis te eten. Mogelijk is er dus binnenkort meer duidelijkheid over de beschermende werking van vis.
Bron: Resource, Universiteit van Wageningen











