Home / Nieuws / Nieuwsberichten

Vragen

Overmatig alcoholgebruik en roken vergroten risico alvleesklierkanker

maandag 21 februari 2011

Overmatig alcoholgebruik en roken vergroten het risico op alvleesklierkanker, terwijl het stoppen met roken het risico verlaagt. Die conclusie staat te lezen in een proefschrift van ir. Mirjam. M. Heinen op basis van de Nederlandse Cohort Studie naar voeding en kanker die in 1986 van start ging onder ruim 120.000 mensen.

De kansen op overleving van patiënten met alvleesklierkanker behoren tot de slechtste van alle vormen van kanker. Preventie zou daarom een belangrijke invloed kunnen hebben op de sterftecijfers. Uit de studie ‘Lifestyle factors and risk of pancreatic cancer' blijkt dat overmatig alcoholgebruik en roken het risico op alvleesklierkanker vergroot, terwijl het stoppen met roken het risico verlaagt. Het onderzoek is gebaseerd op de resultaten op basis van de Nederlandse Cohort Studie naar voeding en kanker. Daaraan doen ruim 120.000 mensen vanaf 1986 aan mee.

Onderzoekspersonen die in het verleden hebben gesport, hebben een verlaagd risico op alvleesklierkanker in vergelijking met onderzoekspersonen die nooit hebben gesport. Er bleek geen verband te bestaan met de andere onderzochte voedingsfactoren, waaronder glykemische index, energierestrictie, de inname van vlees, fruit, groente, en vitamines.

De promotie van ir. Mirjam. M. Heinen op het proefschrift ‘Lifestyle factors and risk of pancreatic cancer' vindt plaats op donderdag 24 februari om 14.00 uur aan Maastricht University. Promoter is prof.dr.ir. P.A. van den Brandt, co-promotor is dr. B.A.J. Verhage.

 

 

Bron: iKCnet.nl

Deel deze informatie