Broccoli helpt bij de ziekte van Crohn
Een aanvullend dieet van broccoli en bakbanaan lijkt te verhinderen dat infecties door de ziekte van Crohn doorzetten. Zij voorkomen dat bepaalde bacterieën zich vastzetten in de ingewanden.
Een belangrijke fase in de ontwikkeling van de ziekte van Crohn is het binnendringen van bacteriën in de epitheelcellen. Het gaat dan met name om bacterieën Escherichia coli die voedselinfectie kan veroorzaken.
Onderzoekers van de University of Liverpool keken in een laboratorium of plantaardige vezels dit konden verhinderen. Ze onderzochten de effecten van de vezels van prei, appel, broccoli en bakbanaan. De bakbanaan en broccoli verminderde het binnendringen van de E. coli bacterie met 45 tot 82 procent. Appel en prei hadden dit effect niet.
Al eerder was bekend dat voedingsvezels problemen bij Crohn kunnen voorkomen, maar nog niet eerder was bekend waarom dit effect bestaat. De onderzoekers hopen hiermee aan te tonen dat er met het juiste dieet veel gezondheidsvoordelen te bereiken zijn voor patiënten met de ziekte van Crohn.
Bron: Gut











