Home / Nieuws / Nieuwsberichten

Vragen

Geen verband tussen darmkanker en consumptie koffie of soft drinks

vrijdag 28 mei 2010

Het drinken van veel koffie of gezoete soft drinks beïnvloedt de kans op darmkanker niet, ongeacht geslacht, BMI, roken en alcohol consumptie. Dat blijkt uit een analyse van 13 studies.

Eerdere studies hadden tegenstrijdige resultaten opgeleverd: koffie zou de kans op darmkanker vergroten, terwijl dit door andere studies weer werd tegengesproken. Van soft drinks met veel suiker wordt gezegd dat het de kans op obesitas vergroot. Van obesitas wordt weer beweerd dat het de kans op darmkanker vergroot. Tijd voor enige duidelijkheid.

In de huidige studie waarin ruim 730.000 personen uit de VS en Europa waren opgenomen blijft van bovengenoemde aannames weinig heel: personen die 8 koppen koffie per dag drinken hebben geen grotere (of kleinere) kans op darmkanker. Ook het dagelijks drinken van talloze blikjes suiker- en koolzuurhoudende dranken heeft geen invloed op de kans op darmkanker. Ook na stratificatie voor geslacht, roken, alcoholconsumptie, fysieke activiteit en BMI werden dezelfde resultaten gevonden. Van dergelijke resultaten gaat een grote rust uit.

Bron: Care 4 Cure

Deel deze informatie