Home / Nieuws / Actualiteiten

Vragen
Afdrukken  Doorsturen

Vitamine D beschermt tegen darmkanker

vrijdag 22 januari 2010
Vitamine D beschermt tegen darmkanker

Mensen met meer vitamine D in hun bloed hebben minder kans op dikkedarmkanker. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek waarvan de resultaten vandaag online gepubliceerd worden in het tijdschrift British Medical Journal. Epidemioloog dr. Bas Bueno-de-Mesquita, verbonden aan het UMC Utrecht en het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu (RIVM), is een van de hoofdonderzoekers.

“Op basis van deze resultaten kan niet geconcludeerd worden dat extra vitamine D in het eten of als supplement darmkanker voorkomt”, stelt Bueno-de-Mesquita. “Alleen een klinische trial kan dat bewijzen. Het advies om darmkanker te voorkomen blijft ongewijzigd: stop met roken, beweeg meer, verminder je buikomvang, en beperk het drinken van alcohol en het eten van rood vlees.”

In de European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) volgen onderzoekers meer dan een half miljoen West-Europeanen. EPIC bevat gegevens uit Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden en Groot Brittannië. Vanuit Nederland werken het UMC Utrecht en het RIVM mee aan EPIC.

Epidemioloog dr. Bas Bueno-de-Mesquita is tweede auteur van het artikel in BMJ. Hij leidt het RIVM-deel van het EPIC-onderzoek en is daarnaast verbonden aan de afdeling Gastroenterologie en hepatologie van het UMC Utrecht. Samen met gastroenteroloog prof. dr. Peter Siersema doet hij daar epidemiologische onderzoek naar de preventie van kankers van het maagdarmkanaal.

Het gehele nieuwsbericht kunt u hier lezen: http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2010/01/vitamine-d-beschermt-tegen-darmkanker.htm



Bron: www.umcutrecht.nl, 21 januari 2010