Vetarm dieet verlaagt de kans op darmkanker niet
Een vetarm dieet biedt vrouwen geen extra bescherming tegen hart- en vaatziekten of kanker. Dat is de opmerkelijke conclusie van een Amerikaanse megastudie die acht jaar geduurd heeft.
Met name vrouwen die de vijftig gepasseerd zijn krijgen vaak het advies om minder vet en meer groenten en fruit te eten. Dit voedingspatroon zou hen beter beschermen tegen hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker. Het grootschalige Amerikaanse onderzoek zet deze algemeen aanvaarde theorie echter op zijn kop: gezonde voeding is helemaal geen garantie voor een goede gezondheid.
Onderzoek
De wetenschappers onderzochten maar liefst 49.000 vrouwen tussen de 50 en 79 jaar. Zij werden acht jaar lang gevolgd. Een deel volgde het dringende advies minder vet en meer groenten en fruit te eten. De controlegroep veranderde de leefwijze niet en deed zich volop te goed aan boter, kaas en worst. De resultaten van de grootschalige studie staan deze week in de Journal of the American Medical Association (JAMA).
Het aantal vrouwen met borstkanker bleek in de controlegroep 9 procent hoger te zijn dan bij de gezond etende vrouwen. De onderzoekers spreken van een statistisch gezien gering verhoogd risico. Voor darmkanker en hart-en vaatziekten werden geen verschillen geregistreerd. Een van de onderzoekers, Barbara Howard van het MedStar Instituut in Hyattsville in de staat Maryland, stelde vast dat de voeding alleen geen garantie voor een goede gezondheid is.
Revolutionair?
Volgens voedingsexpert Jules Hirsch van de Rockefeller Universiteit in New York zijn de resultaten niet alleen opmerkelijk, maar zelfs ronduit revolutionair. Het onderzoek, dat 100 miljoen dollar gekost heeft en het grootste in zijn soort is, kan grote gevolgen hebben voor de manier waarop vrouwen voortaan worden beschermd tegen ernstige ziekten.
Maar andere wetenschappers hebben kritiek op de wijze waarop het onderzoek is uitgevoerd. Volgens een begeleidend commentaar van onderzoekers van de Johns Hopkins Universiteit in Baltimore is in de studie ten onrechte geen rekening gehouden met de levensstijl van de vrouwen, van wie de meesten overgewicht hadden. Verder is niet gekeken naar het gebruik van zout en is geen onderscheid gemaakt tussen onverzadigde (goede) en verzadigde (slechte) vetten.
De conclusies van het onderzoek druisen ook in tegen onderzoeksresultaten van andere studies. Zo bleek eind vorige maand nog uit een grote internationale studie dat mensen die veel groente en fruit eten minder kans hebben op een beroerte. In die studie waren de resultaten van acht andere grootschalige onderzoeken naar eetgewoonten en gezondheid samengevoegd.
Garantie
Hoewel het dus nog maar de vraag is in hoeverre er harde conclusies uit het grote Amerikaanse onderzoek getrokken kunnen worden, staat wel vast dat goede voeding niet voor honderd procent garandeert dat je goed bent beschermt tegen hart- en vaatziekten of kanker. Er zijn meerdere factoren die daarbij een rol spelen, zoals roken en erfelijke aanleg. Je blind staren op gezonde voeding is dan ook niet aan te raden. Groente en fruit terzijde leggen omdat ze toch niet zouden beschermen, evenmin.
Ondertussen gaan de onderzoeken naar de gezondheidseffecten van voedsel gewoon door. Zo zijn onderzoekers bijvoorbeeld bezig uit te zoeken of een mediterraan dieet, waarin olijfolie boter vervangt, in combinatie met regelmatige beweging, een betere bescherming biedt tegen kanker en cardio-vasculaire ziekten.
Bron: Planet Internet











